Resulullah'ı (sas) Aracı Yaparak Hayırlı Murada Erişmek için Okunacak Beyitler
A´dan Z´ye… ا´den ي´ye… Beşikten mezara kadar öğrenilmesi gereken, kadın-erkek tüm Müslümanlara farz olan ve sonu Cennete varan bir yoldur İlim✦Amel✦İhlas
Kitap Tanitimi: Peygamber Efendimizin Mevlid Kıssası Ve Mucez Hayatı - Cübbeli Ahmet Hocaefendi
Peygamber
Efendimiz'in Mevlid Kıssası Ve Mucez(Özlü) Hayatı
Sonsuz
hamd-ü senâlar Habîbine hitâben: "Allâh’ın Senin üzerindeki lütfü pek
büyük olmuştur” (Nisâ Sûresi: 113 'den) buyurmuş olan Allâh-u Te'âlâ’ya mahsustur.
Sonsuz
salât-ü selâmlar: "Ben sizin babanız gibiyim” (Nesâî, no:40,1/38) buyuran Rasulüllâh (Sallâllâhu Aleyhi ve Seli em) e,
onun mevlidiyle ferahlanan âl-i ashâbına ve cezâ gününe kadar iyilikte onlara
tâbi olanlara olsun.
Cezâevindeyken:
"Hapisten çıktığımda her sene Rabîulevvel ayında Rasûlüllâh (Sallâllâhu
Aleyhi ve Sellem) hakkında bir eser telif edeceğim” diye Allâh-u Te'âlâ’ya söz
vermiştim.
Baypas
ameliyatı olduğum 2006 senesi hâricinde Rabbim
Te'âlâ beni bu sözde durmaya muvaffak eyledi.
İşte
1432 senesinin Rabîulevvel ayma vardığımız şu günlerde ırzımı hedef alan bir
takım şerefsizler tarafından büyük iftiralara mâruz kalarak hayatımın en zor
günlerini geçirmeme rağmen bu ahdimi yerine getirmek üzere elinizdeki bu
hacimli eseri mevlid gecesine yetiştirebilmek
nasib oldu.
Rabbimden
niyâzım odur ki, kalan ömrümde de beni her sene böyle hayırlı bir amele muvaffak eylesin, siz okurlarımı da Rasûlüllâh (Sallâllâhu
Aleyhi ve Sellem)in sevgisi bakımından gün be gün müzdâd eylesin. Amîn!
Elinizdeki
bu risâlede Ca'fer ibni Hasen el-Berzencî Hazretleri’nin hazırladığı Arapça
mevlid-i şerîfin tercemesini ve bazı yerlere ilave edilen faydalı mâlûmâtı
bulacaksınız.
Sizler
bu risâlemizi itikad ve ihlâs ile okuyup herkese ulaştırmaya ve okutmaya
gayret ederseniz mutlaka Kâinatın Efendisi’nin özel
iltifatlarına mazhar olacaksınız.
Allâh-u
Te'âlâ bu miskin kulunu, en sevdiği Muhammed Mustafâ’sına hakkıyla hizmet
edebilmeye, sizleri de bu hizmetlerin neşrine muvaffak eyleye ve Rasûlüllâh (Sallâllâhu
Aleyhi ve Sellem)i cümlemizden hoşnut ve râzı eyleye.
"O’dur ancak O Zât ki; (melek ve cin türünden
değil de, anlaşmaları kolay olsun için) kendileri
(gibi Adem nesli)nden olan değerli bir Rasûlü (okuma-yazma bilmeyen) ümmîler arasında göndermiştir ki, o onlar üzerine O (Allâh-u
Sübhânehû)nun âyetlerini peş peşe okumaktadır, onları (maddî ve manevî
pisliklerden) iyice arındırmaktadır, bir de
kendilerine o (yüce) Kitab (olan Kur’ân)ı ve hikmeti (sünnet ve fıkhı) öğretmektedir.
Oysa şüphesiz onlar daha önce elbette apaçık bir dalâlet (ve sapıklık) içinde bulunmuşlardı.
Bir de (Allâh-u Te'âlâ Rasûlüllâh (Sallâllâhu Aleyhi ve Sellem)i sadece
Araplara ve kendi asrında bulunanlara değil, Araplardan olsun olmasın) o (kitap
ehli olmayan) diğer (ümmî) kişiler arasında (göndermiştir)
ki; (zaman itibarıyla) henüz onlar bunlara kavuşmamıştır! (Kendisine
inanmayanlardan intikam alma gücüne sahip olan) Azîz de, (emrinde vekazasında son derece hikmet sahibi olan) Hakîm de
ancak O’dur!
İşte sana! Bu, Allah’ın fazl(-u ihsan)ıdırki, onu
dilediği kimseye verir.
Zaten Allâh pek büyük fazl(-u kerem)sahibidir.” (Cumu'a Sûresi:2-3)
Ebû Hureyre (Radıyallâhu
Anh)dan rivâyet edildiğine göre; Cumu'a Sûresi nâzil
olduğunda, Rasûlüllâh (Sallâllâhu Aleyhi ve Sellem) Onu ashâbına okurken bu âyete ulaşınca, bir zâtın:
"Ya Rasûlellâh! Henüz bize kavuşmamış bu kişiler kimdir?” demesi üzerine, o,
elini Selmân-ı Fârisî (Radıyallâhu Anh)m üzerine koyarak:
"Canım, (kudret)elinde olan Zât’a yemin
olsun ki; iman Süreyya (yıldızm)dada olsa, elbette
bunlardan birtakım şahıslar uzanıp onu alır!” buyurdu. (Buhârî, el-Meğâzî:373, no:4615, 4/1858)
Bundan anlaşıldığına göre; âyet-i kerîmeye konu olan
değerli zatlar, Araplardan olmayıp, Fars ve Türk milletleri
gibi daha sonra İslâm’a hizmetleri geçecek olan toplumların mensuplarıdır.
Nitekim Buhârî, Müslim gibi hadis hafızlarının
birçoğu, EbÛ Hanîfe (Radıyallâhu Anh) gibi hadislerden
hüküm çıkaran müctehidlerin de bir kısmı, Araplardan
olmayıp, Fars milleti gibi yabancı toplumlardandırlar ki, İslâm’ın bugün
Müslümanlara sağlam bir şekilde ulaşması, bu şahısların bu konudaki ciddi
gayretleri sayesinde olmuştur. (Tefsîru ’l-Hâzin, 7/87)
MÜELLİF HAKKINDA MÛCEZ BİR TERCEME-İ HAL
Musannifin torunu seyyid Cafer ibni İsmâ'îl
el-Berzencî (vefat: 1317) (Rahimehullâh) bu metne yazmış olduğu "el-Kevkebii’l-enver
alâ 'Ikdi’l-cevher Ji Mevlidi ’n-Nebiyyi ’l-Ezher ” nâmındaki şerhte müellifi şöyle tanıtmıştır:
Bu mevlid-i şerifin müellifi olan es-Seyyid Ca'fer
ibni Hasen ibni Abdilkerîm ibni Muhammed ibni Rasûl el-Berzencî el-Hüseynî
(Rahimehullâh) hicri sene
1126’da Medîne-i Münevvere "de doğmuştur.
Anne babasının terbiyesi altında büyümüş, Kur’ân-ı
Kerîm’i ezberlemiş, tecvid ilmi almış ve fazîlet ehli ulemâdan bir cemaatin
ders halkalarına katılmıştır.
Sonra Mekke-i Mükerreme’ye gitmiş, orada beş sene
mücâvir kalmış, o esnâda da Mekke ulemâsından bir cemaatin derslerine
katılmıştır.
Daha sonra Medîne-i Münevvere’de Şâffiîlerin iftâ
makamını üstlenmiş, vefatına kadar da bu mensıbte
bulunmuştur.
Zaten bu makam evvelden beri bu kıymetli âilede
bulunmuş olup, bu makamı ilk başta dedeleri Seyyid Muhammed ibni Rasûl
el-Berzencî (vefat: 1103) üstlenmiş, nihâyet son olarak bu âileden bu görevi
üstlenen Seyyid Muhammed Zeki ibni Ahmed el-Berzencî (vefat: 1365) olmuştur.
Müellif Hazretleri hicri 1177 senesinin şaban ayının
sah gününde vefat ederken ardında bu mevlid-i şerif hâricinde
nice müfid telifler bırakmıştır ki: "Câliyetü’l-kürab
bi Esmâ-i Seyyidi'l-Acemi ve’l-Arab”, "El-Birrıı'I-âcil bi icûbeti ’ş-Şeyh
Muhammed Gâfıl”, "Menâkıbu Seyyidi’ş-Şiihedâ” ve "etı-Nefhu’l-feracî”gibi daha birçok telif bunlar arasında addedilmiştir.
Biz bu metni terceme ederken, elimizde bulunan Şeyh Muhammed
Nevevî el-Bintenî (Rahimehullâh)a âit "Medâricu ’s-su rûd ile "küsün biirûd” (Matba-i Vehbiyye, 1296) isimli eserden istifade ettik.
Allâh-u Te'âlâ müellife ve şurrâha rahmeti vâsfasıyla
rahmet eylesin ve eserlerinden istifâde eden erkek kadın tüm müminler adına kendilerini hayırla mükâfatlandırsın.
Amîn!
Önsöz
7
Müellif
Hakkında Mûcez Bir Terceme-i Hal 9
BİRİNCİ
BÖLÜM
"BERZENCÎMEVLİDİ’’NİN
METNİNİN TERCÜMESİ 11
Mevlid-i Şerifi
Tercümeden Okumak 15
"Berzencî Mevlid-i Şerîfı”nin Tercümesi 17
İKİNCİ BÖLÜM
RASÛLÜLLÂH (SALLÂLLÂHU ALEYHİ VE SELLEM)İN,
VİLÂDET-İ SENİYYESİNDEN ÖNCEKİ ÜSTÜN VASIFLARI 75
Müellifin Mevlid-i Şerif Kıssasına Giriş Yazısı
79
Rasûlüllâh (Sallâllâhu Aleyhi ve Sellem)in
Hilkatinin Bidâyeti 81
İlk Yaratılan Nur Hakkındaki Câbir (Radıyallâhu
Anh) Hadisi 85
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
RASÛLÜLLÂH (SALLÂLLÂHUALEYHİ VE SELLEM)İN ÖNCEKİ
KİTAPLARDAKİ TANITIMI 105
Ehl-i Kitâb’ın Rasûlüllâh (Sallâllâhu Aleyhi ve
Sellem)in Evsâfını Kendi Kitaplarında Bulduklarına Dâir Şâhitlikleri 109
Bazı Yahûdilerin Rasûlüllâh (Sallâllâhu Aleyhi
ve Sellem)in Vasıflarını Tespit İçin Rasûlüllâh (Sallâllâhu Aleyhi ve Sellem)\
Denemeleri 112
Abdullâh ibni Sûriyâ’nın ve Diğer Bazı Ehl-i
Kitab’ın Rasûlüllâh (Sallâllâhu Aleyhi ve Sellem) Efakkında Yaptıkları
İtiraflar 120
Kâ'buT-Ahbar’m Müslüman
Oluş Kıssası 127
Rasûlüllâh (Sallâllâhu Aleyhi ve Sellem)in
Tevrat, İncil ve Zebur’daki Sıfatları 133
Rasûlüllâh (Sallâllâhu Aleyhi ve Sellem)in ve
Ümmetinin Geçmiş Kitaplardaki Tarifi 147
Mûsa (Aleyhisselâm)inRasûlüllâh(Sallâllâhu
Aleyhi ve Sellem)in Ümmetinden Olmak İstemesi 169
İki Yüz Sene Günah İşlediği Halde Rasûlüllâh
(Sallâllâhu Aleyhi ve Sellem)in Tevrat’ta Geçen İsmini Öptüğü İçin Affolunan
Kişi 174
Affedicilik ve Ayıpları Örtmek
Affedicilik ve Ayıpları Örtmek
İnsanların
hatâlarını affetmek ve kusurlarını örtmek, en mühim ahlâkî vasıflardan biridir.
Cenâb-ı Hakk’ın sevdiği bu güzel haslet, îman ve ahlâkın kemâline işâret eder.
Zîrâ Allah Teâlâ’nın esmâ-yı hüsnâsından biri de, O’nun affediciliğini ifâde
eden “el-Afüv” ism-i şerîfidir. Âyet-i kerîmede şöyle buyrulur:
“(Ey Rasûlüm!) Affedici ol! İyi ve
güzel olan şeyleri emret! (Delil kabul etmeyen ısrarcı) câhillerden yüz
çevir.” (el-A’râf, 199)
Affetmek,
Allâh’ı sevip O’nun ahlâkı ile ahlâklanmanın tabiî bir neticesidir. Zîrâ
Hâlık’ın nazarı ile mahlûkâta bakış, affın zemînini hazırlar.
Affetmek,
cezâlandırmaya muktedir olduğu hâlde bir kimsenin suçluyu bağışlayabilmesidir.
Bu bakımdan gerçek meziyet, nefsin galebesine mânî olup affı tercih
edebilmektir.
Cenâb-ı Hak,
kullarının affedici olmasını istemektedir. Affetmeyi seven mü’minlerin örnek
alınmaya değer kullar olduğunu bildirmektedir. Çünkü onlar gerçekten de zor
olan bir işi yapmış, nefislerini bertarâf ederek affedicilik ve ayıp örtücülük
vasfını kazanmışlardır. Âyet-i kerîmelerde şöyle buyrulur:
“Kim
sabreder ve affederse şüphesiz bu hareketi, yapılmaya değer mühim işlerdendir.”
(eş-Şûrâ,
43)
“O (takvâ sâhipleri) ki bollukta da
darlıkta da Allâh için infâk ederler; öfkelerini yutarlar ve insanları
affederler. Allah da (bu şekilde bütün hâl ve ibâdetlerinde) ihsan
sâhibi olanları sever.” (Âl-i İmrân, 134)
Rasûlullah
-sallâllâhu aleyhi ve sellem- Efendimiz:
“…Kul
başkalarının hatâlarını affettikçe Allah da onun şerefini ziyâdeleştirir…” buyurmuştur.
(Müslim,
Birr, 69; Tirmizî, Birr, 82)
Şahsına
yapılan hatâlar karşısında sessiz kalmak ve onları affetmek, ilk bakışta bir
âcizlik gibi görünse de hakîkatte fevkalâde yüksek bir haslettir. Hazret-i Mevlânâ,
affın hikmetini ne güzel ifâde eder:
“Bilesin ki
Allâh’ın rahmeti, her zaman kahrından üstündür. Bu bakımdan her peygamber,
kendisine karşı çıkan düşmanlarına gâlip gelmiştir. Öyleyse belâyı gidermenin
çâresi, sitem veya zulüm etmek değildir. Onun çâresi affetmek, bağışlamak ve
kerem eylemektir. «Sadakalar belâyı defeder.»[140] nebevî îkâzı seni
uyandırsın. Artık hastalık ve belâları tedâvi usûlünü iyi anla!..”
İsmâil Hakkı
Bursevî Hazretleri de şöyle der:
“Şeyhim
Atpazârî Osman Efendi şöyle derdi: «Kişinin Hak ile olan muâmelesinde
takınacağı en güzel tavır; teslîmiyet ve rızâ; halk ile
muâmelesinde ise af ve sehâ’dır.»” (Bursevî, I, 283, el-Bakara
177 tefsirinde)
Bir de öfke
hâlindeyken affetmek vardır ki, bu daha fazîletlidir. Rasûlullah -sallâllâhu
aleyhi ve sellem- Efendimiz şöyle buyurmuşlardır:
“Yiğit
dediğin, güreşte rakîbini yenen kimse değildir; asıl yiğit, kızdığı zaman
öfkesini yenen kişidir.” (Buhârî, Edeb, 76; Müslim, Birr, 107, 108)
“Gereğini
yapmaya gücü yettiği hâlde öfkesini yenen kimseyi Allah Teâlâ, kıyâmet günü
herkesin gözü önünde çağırır, hûriler arasından dilediğini seçmekte serbest
bırakır.” (Ebû Dâvûd,
Edeb 3/4777; Tirmizî, Birr 74, Kıyâmet 48; İbn-i Mâce, Zühd 18)
Allah Rasûlü
-sallâllâhu aleyhi ve sellem-, insanlarla muâmelesinde kolaylığı tercih eder,
zorluğa, öfke ve kızgınlığa yer vermezdi. Kolayca affedivermesi, günah ve
kusurları muhâtabın durumuna göre ve kendine has bir metotla bertarâf etmesi,
O’nun en güzîde âdetlerindendi. O, kazandığı savaşlarda esir düşenleri affetmiş,
kendisine karşı son derece kötü davrananlara bile güzel muâmele, merhamet,
şefkat ve âlicenaplık örneği sergilemiştir.
Hatâ ve
kusurları affetmenin de ötesinde, kötülüğe dahî iyilikle muâmele edebilmek ve
hattâ kötülüğünü gördüğü birinin ıslah ve hidâyeti için duâ edebilmek,
Rasûlullah -aleyhissalâtü vesselâm-’ın fârik vasfı idi. Tâif’te kendisini
taşlayanlara ve Uhud’da mübârek dişlerini kırıp yüzünü yaralayanlara bedduâda
bulunmayıp hidâyetleri için duâ etmesi, buna kâfî bir misâldir. Yine O’nun, getirdiği
dînin izzetini korumak için Mekke’de insanların kahrolup gazab-ı ilâhî ile
helâk olmalarını değil, her birinin hidâyetle şereflenmelerini istemesi, nice
azgınların kurtuluşuna vesîle olmuştur. Cenâb-ı Hak ne güzel buyurur:
“…İyilik ve
kötülük müsâvî değildir. Sen kötülüğü en güzel bir tarzda önlemeye çalış. O
zaman (göreceksin
ki), seninle arasında düşmanlık bulunan kimse, sanki candan, sıcak bir dost
oluvermiştir.”
(Fussilet,
34)
Rasûl-i
Ekrem -sallâllâhu aleyhi ve sellem- Efendimiz’in yüksek ahlâkî ufkunu gösteren
şu hadîs-i şerîf, müslümanlara ne güzel bir yol göstermektedir:
“İnsanlar
iyilik yaparsa biz de iyilik yaparız, şayet zulmederlerse biz de zulmederiz,
diyerek her hususta başkalarını taklit eden şahsiyetsiz kişiler olmayınız!
Lâkin kendinizi, insanlar iyilik yaparsa iyilik yapmaya, kötülük yaparlarsa
zulmetmemeye alıştırınız!” (Tirmizî, Birr, 63/2007)
İyilik
yapanlara iyilik, fenâlık yapanlara da fenâlık yapmak meziyet değildir. Asıl
meziyet, kötülük yapanlara karşı aynı şekilde mukâbelede bulunmayıp iyilik
yapabilmektir. Zîrâ iyilik yapılan kimse düşmansa dost olur; ortadaysa
yaklaşır; yakındaysa muhabbeti ziyâdeleşir.
Lâkin şunu
da hatırlatmak gerekir ki, affetmek ve bağışlamak şahsa karşı işlenen suçlarda
mevzubahistir. Bir suç, toplumu ilgilendiriyorsa, o zaman affetmekten çok
ıslâhına çalışmak, âdil davranmak ve doğru ile yanlışı ortaya koymak îcâb eder.
Zîrâ böyle bir suçlu affedildiğinde, bunun daha büyük haksızlıklara yol açacağı
muhakkaktır.
Beşerî
münâsebetlerde dikkat edilmesi gereken diğer mühim bir husus da, mü’minin,
insanların ayıplarını araştırmaması, hattâ tesâdüfen gördüğü ayıp ve
kabahatleri dahî setretmesi (örtmesi)’dir. Çünkü bâzı kusurlar için; “Şuyûu
vukûundan beterdir.” denilmiştir. Yâni toplumda bâzı suçların kulaktan kulağa
yayılıp duyulması, o suçun işlenmesinden daha kötü neticeler verebilir. Bu
sebeple Cenâb-ı Hak, ayıpların ve kötülüklerin yayılmasını şiddetle
menetmektedir. Âyet-i kerîmede şöyle buyrulur:
“Mü’minler
arasında hayâsızlığın şuyû bulmasını (yayılmasını) arzu edenlere, işte onlara, dünya ve
âhirette can yakıcı bir azap vardır…” (en-Nûr, 19)
Allah Rasûlü
-sallâllâhu aleyhi ve sellem- de şöyle buyurmuştur:
LEDÜNNÎ İLİM (LEDÜN İLMİ)
Bu ilim,
ancak Allâh Teâlâ’nın lutfetmesiyle nâil olunan tamamen Hak vergisi, vehbî
bir ilimdir.
Kur’ân-ı
Kerîm’de bu ilim hakkında “bizim katımızdan, bizim tarafımızdan bir ilim” mânâsına
gelen « مِن لَّدُنَّا عِلْمًا » ifâdesi kullanılmıştır.7 “Ledünnî
ilim” tâbiri de buradan gelir.
Esâsen,
Cenâb-ı Hakk’ın Peygamber Efendimiz -sallâllâhu aleyhi ve sellem-’e bildirdiği
hakîkatler, üç kategori teşkil eder. Bunların birinci kategorisindeki
gerçekler, ancak nûr-i nübüvvetle idrâk olunabildiğinden, bunlar, Allâh Teâlâ
ile O’nun yüce Peygamberi arasında bir sır olarak kalmıştır. Böyle gerçekleri
Peygamber Efendimiz -sallâllâhu aleyhi ve sellem- ashâbından hiç kimseye ifşâ
etmemiştir.
Allâh Teâlâ
ile Rasûlü arasında böyle ifşâsı câiz ve mümkün olmayan, ifşâ edilse bile
anlaşılma imkânı bulunmayan gerçeklerin mevcûdiyeti, bâzı hadîs-i şerîflerin
mazmûnundan anlaşılmaktadır. Nitekim Rasûl-i Ekrem -sallâllâhu aleyhi ve
sellem- ashâbına:
“Şâyet
bildiklerimi bilseydiniz; az güler, çok ağlardınız.” (Buhârî, Küsûf, 2; Müslim, Salât,
112) buyurmuştur.
Diğer bir hadîs-i şerîfte de:
“Benim Cenâb-ı Hak ile öyle anlarım olur ki,
onlara ne bir mukarreb melek ne de herhangi bir peygamber vâkıf olamaz.” (Münâvî, Feyzü’l-Kadir, IV, 8)
buyurmuştur.
Cenâb-ı Hakk’ın Peygamber Efendimiz -sallâllâhu aleyhi ve sellem-’e
bildirdiği ikinci grup bir hakîkatler manzumesi de vardır ki bunlar,
ancak aklen ve rûhen yükselmiş, “havâs” veya “havâssü’l-havâs”8
tâbir olunan ehil ve istîdâdlı zevât tarafından -doğru olarak- kavranabilir. Bu
kategorideki gerçekleri, Hazret-i Peygamber -sallâllâhu aleyhi ve sellem-’in
Hazret-i Ebû Bekir ve Hazret-i Ali gibi bâzı büyük sahâbeye nakletmiş olduğu
tarihî bir gerçektir. Bunların sadırdan sadıra intikâli, bir an’anedir. Zîrâ,
satıra geçtiği takdîrde ehil olmayanların da bunlara muttalî olmak ve -yanlış
anlamaları sebebiyle- hatâya sürüklenmek ihtimalleri mevcuddur. Bununla
birlikte kişinin bu hususta kalbî istîdâd ve iktidârı kadar mes’ûliyeti vardır.
Kul, kendi selâmeti için bu istîdâdı inkişâf ettirmek mecbûriyetindedir.
Cenâb-ı Hakk’ın Peygamber Efendimiz -sallâllâhu aleyhi ve sellem-’e
bildirdiği hakîkatlerin üçüncü grubunu teşkîl edenler ise, şer’î
gerçeklerdir. Bu kategorideki bilgiler hakkında, bütün insanlık âleminin, îmân
ve amel mükellefiyeti vardır. Bu sebeple de Cenâb-ı Hak bu hükümleri asgarî
seviyedeki kullarını da dikkate alarak, onların da tâkat getirebileceği bir
şekilde takdîr etmiştir. Bunlar, herkese lâzımdır ve umûmun mükellefiyetini
tâyin sebebine binâen, âleme ilân olunmuştur.
Hazret-i Peygamber -sallâllâhu aleyhi ve sellem-, ashâbına zaman zaman
kıyâmete kadar olacak hâdiseler husûsunda îzâhlarda bulunur, ancak ashâbın pek
çoğu bunları lâyıkıyla kavrayamazdı. Bir kısmı da unutup giderdi.9
Ancak yukarıda ifâde etmiş olduğumuz gibi bazı ehil kişilere anlaşılması
güç birtakım hakîkatleri haber verdiği ve bunların pek çoğunun da sırf sadırdan
sadıra intikal ettiği bilinmektedir. Çünkü bunlar, umûma lâzım olmadığı gibi,
pek çok kimsenin idrâk ve ihâtasını aşan gerçeklerdir. İstîdatlılar arasında
böyle bilgilerin teselsülünün, herkese hitâb sûretiyle değil, çoğu kez sadırdan
sadıra, yâni ehil bir ferdden, diğer bir ehil ferde intikâl sûretiyle
gerçekleştiği târihî bir an’anedir.
Hazret-i Ebû Bekir ve Hazret-i Ali’ye ilâveten sahâbeden İbn-i Mes’ûd, Ebû
Hureyre, Muaz bin Cebel ve Haris bin Mâlik -radıyallâhu anhüm- de bu husûsî
ilme âit bâzı sırlara mazhar olanlardandır.
Allâh Teâlâ, kendisinden hakkıyla ittikâ eden, beşerî irâde ve arzularını
ilâhî irâdeye râm edebilen kullarının kalblerine, gözlerin görmediği, akılların
tartamadığı birçok lutuflarda bulunur. Nitekim yüce Rabbimiz, böyle muttakî
kullarına husûsî bir ilim ve hikmet lutfettiğini Kur’ân-ı Kerîm’de şöyle
bildirmektedir:
يِا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إَن تَتَّقُواْ اللّهَ يَجْعَل لَّكُمْ فُرْقَاناً وَيُكَفِّرْ عَنكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ
“Ey îmân edenler! Eğer Allâh’tan ittikâ
ederseniz, O, size bir furkan (iyi ile kötüyü ayırd edecek
bir ilim, firâset ve anlayış) verir, günahlarınızı örter ve sizi bağışlar.
Çünkü Allâh, büyük lutuf sahibidir.” (el-Enfâl, 29)
“Ey îmân edenler! Allâh’tan korkun ve
Peygamberine inanın ki O, size rahmetinden iki kat versin ve size ışığında
yürüyeceğiniz bir nûr lutfetsin…” (el-Hadîd, 28)
Hadîs-i şerîfte de:
“Öğrendikleriyle amel edene Allâh Teâlâ
bilmediklerini öğretir.” (Ebû Nuaym, Hilyetü’l-Evliyâ,
X, 15) buyurulmuştur.
Kaydol:
Yorumlar (Atom)

