1- Bir kadın herhangi bir çocuğu
emzirdiği zaman eğer çocuk henüz süt emme çağında ise çocuğun emdiği süt
ister az, isterse çok olsun onunla, çocuk kadının süt çocuğu olur.
Allah (c.c) şöyle buyuruyor:
"Sizi
emziren analarınız da size haram kılındı." (Nisa:
23) Hz. Aişe
(r.a)'dan Rasulullah (s.a.s)’in şöyle buyurduğu rivayet edildi: "Neseb
yüzünden kimlerin nikâhlanması haram ise, süt yüzünden de haramdır."
(Buhari, Müslim, Ebu Davud, Tirmizi, Nesei)
Bu âyeti
kerime ile hadiste; emzirmenin çoğu ile azı arasında ayırım yapılmadığı
için çocuğun emdiği süt ister az ister çok olsun bu emzirme ile kadın
çocuğun süt annesi olur.
2- Emzirme ile evlenmenin haram
olabilmesi için, çocuğun, emzirme çağında iken emzirilmiş olması gerekir.
Emzirme çağı da İmam Ebu Hanife'ye göre otuz aydır. Diğer iki imam ise
"iki yıldır" demişlerdir. İki İmamın delili ise: "Çocuğun,
annesi karnında taşınması ve sütten keilmesi otuz ay sürer.
"(Ahk
af: 15) âyeti
kerimesidir.
Zira çocuğun,
annesi karnında kalış süresinin en azı altı ay olduğuna göre sütten
kesilmesi için iki yıl kalır.
Hem de
İbni Abbas (r.a)'den Rasulullah (s.a.s) şöyle buyuruyor:
"İki
yıldan sonra emzirme yoktur."
(Dare Kutni, Beyhaki)’Mevkuf hadis.
İmam Ebu
Hanife'nin delili yine Ahkaf: 15.
âyettir.
İmam Ebu
Hani fe: "Allah (c.c) bu âyetle çocuğun, annesi karnında kalması ile
sütten kesilmesi için otuz ay süre bırakmıştır.
Bir
kimse: Ahmed ve Said'deki alacaklarım için bir yıl vâde bırakıyorum"
dediği zaman nasıl herbir alacak için bir yıl vâde oluyorsa, burada da
çocuğun, hem annesi karnında kalması için otuz ay, hem sütten kesilmesi
için otuz ay süre oluyor. Ancak burada birincisinin otuz ay sürmediğini
bildiren hadisler bulunmaktadır. İkincisi ise; hakkında bir şey bulunmadığı
için zahir olan "manası üzerinde kalır. "İki yıldan sonra
emzirme yoktur" hadisi de "iki yıldan sonra emzirme
zorunluluğu yoktur" manasını taşır.
"Anneler
çocuklarını tam iki yıl emzirirler."
(Bakara: 223) âyeti
de bu manadadır" demiştir.
3 - Emzirme çağı geçtikten sonra
yapılan emzirme ile evlenme haram olmaz. Hz. Aişe (r.a)'dan;
"Rasulullah (s.a.s) içeri girdi. Yanımda ayakta duran bir adam vardı.
Rasulullah (s.a.s) bunu hoş karşılamadı. Yüzünde öfke bilertileri gördüm.
Bunun üzerine dedim ki:
"Ey
Allah'ın Rasulü! Bu adam benim süt kardeşimdir."
Rasulullah
(s.a.s) bunu işitince:
"Süt
kardeşleriniz hakkında iyi düşünün. Çünkü süt kardeşlik, ancak süt emme
zamanı içinde sabit olur" buyurdular."
(Buhari, Müslim, Ebu Davud)
Ümmü
Seleme (r.a)'dan Rasulullah (s.a.s)'in şöyle buyurduğu rivayet edilmiştir:
"Süt
emmenin ancak (çocuk) memeden emmekteyken bağırsaklara ulaşanı ve memeden
kesilmeden önce olanı haram kılar."
(Tirmizi ve Hakim rivayet ettiler ve Sahih dediler.)
4- Nesep (soy) bakımından
birbirine haram olanlar süt bakımından da haram olurlar. Ancak bir kimse,
oğlunun süt kız kardeşi ile ve yine kız kardeşinin süt annesi ile
evlenebilir. Yine de süt emen kişinin erkek kardeşi, süt kız kardeşiyle
evlenebildiği gibi süt kız kardeşinin kızkardeşiyle de evlenebilir.
Hz. Aişe
(r.a)'dan Rasulullah (s.a.s)'in şöyle buyurduğu rivayet edilmiştir:
"Nesep
(soy) yüzünden kimlerin nikâhlanması haram ise, süt yüzünden de
haramdır."
(Buhari, Müslim, Ebu Davud, Tirmizi, Nesei)
5- Bir kadından süt emen iki çocuk
birbirleriyle evlenemezler. Çünkü, anneleri bir olduğu için birbirlerine
kardeştirler. Yine de herhangi bir kadının sütünü emen kız, kadının
çocuklarından hiçbiri ile evlenemez. Çünkü, kadının çocukları onun için
kardeştirler. Kadının torunlarıyla da evlenemez. Çünkü kadının torunları
onun yeğenleridir.
6- Çocuğu emziren kadının kocası da
çocuğun süt babası olur ve onun bütün anne, baba, kardeşleri ve (başka
kadından olsalar bile) bütün çocukları ona haram olurlar.
Rasulullah
(s.a.s) Hz. Aişe (r.a)'ya şöyle buyurdu:
"Eflah
senin yanına girsin. Çünlçü senin süt amcandır."
(Buhari, Müslim, Ebu Davud, Tirmizi, Nesei, İbni Mace)
İbni
Abbas (r.a)'ye şöyle sormuşlar:
"Bir
adamın nikâhında bulunan iki kadından biri, bir kizı, diğeri bir oğlanı
emzirmiş olsalar, bu kız ile bu oğlanın evlenmesi helal midir?"
Cevaben demiş ki:
"Helal
değildir. Çünkü, bu iki kadın bir tek adamla cinsi münasebette bulunduğu
için, kız ile oğlan bir tek kadından süt emmiş gibi sayılırlar ve biri
diğerine helal olmaz."
(Tirmizi)
7- Kişi nasıl soy babası ile soy
oğlunun kanlarıyla evlenemiyorsa, süt babası ile süt oğlunun kanlarıyla da
evlenemez. Nisa sûresinin 23. âyetinde
geçen:
"Öz
oğularımzın kanlan" sözündeki "öz" kelimesi süt oğullarının
değil, oğul edinilenlerin karılarını bu hükümden çıkarmak içindir.
8 - Çocuk emzirmede yalnız
kadınların şahitliği kabul olunmaz. Emzirme ancak ya iki erkeğin, ya da bir
erkekle iki kadının şahitliğiyle kanıtlanır.
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.