İSLÂM'A GÖRE KADININ YABANCI ERKEKLERLE OLAN İLİŞKİLERDE GİYDİĞİ ELBİSENİN TAŞIMASI GEREKEN ÖZELLİKLERİ ŞÖYLECE SIRALAYABİLİRİZ:
1. KADININ KIYAFETİ; GENEL OLARAK (EL VE YÜZ DIŞINDA) BÜTÜN VÜCUDU ÖRTMESİ GEREKİR. GİYİLEN ÖRTÜ; SAÇLARI DA İÇİNE ALACAK ŞEKİLDE BÜTÜN VÜCUDU KAPAMALIDIR. VÜCUDU, EL VE YÜZ DIŞINDA HANGİ ELBİSE KAPATIYORSA, İSMİ NE OLURSA OLSUN KADIN ONU GİYEBİLİR.
2. ELBİSE VÜCUT HATLARINI BELLİ ETMEYECEK ŞEKİLDE BOL OLMALIDIR. KADININ DAR ELBİSE GİYMESİ DİNİMİZCE YASAKLANMIŞTIR. VÜCUT HATLARINI BELLİ EDEN DAR ELBİSELER GİYEN KADINLARIN "GİYİNİK ÇIPLAK" VE "CEHENNEMLİK" OLDUĞUNU PEYGAMBERİMİZ HADİSİNDE HABER VERMEKTEDİR.
ŞU HUSUSU BELİRTMELİYİZ Kİ HARAM OLAN DAR GİYSİDEN KASTIMIZ GİYİLEN DIŞ ELBİSENİN DAR OLMASIDIR. BUNUN DIŞINDA, BOL PARDESÜ VE ÇARŞAFIN ALTINA GİYİLEN, BÜLUZ VE GÖMLEKLERİN DAR OLMASINDA SAKINCA YOKTUR. ÖNEMLİ OLAN DAR BİR KIYAFETLE DIŞARI ÇIKMAMAK VE ERKEKLERE KARŞI, DAR GİYSİLERLE VÜCUDU TEŞHİR ETMEMEKTİR.
GÜNÜMÜZDE CADDELERDE, DAR BİR BULUZLA GÖĞÜSLERİNİ VE BELİNİ, DAR (STREÇ) PANTOLON İLE KALÇA VE BACAKLARINI DIŞA VURAN KADINLAR "GİYİNİK ÇIPLAK"LAR HÜKMÜNDEDİR.
3. İSLÂMÎ ELBİSENİN BİR ÖZELLİĞİ DE ŞEFFAF VE İNCE OLMAMASIDIR. İSLÂM, KADIN TENİNİN RENGİNİ GÖSTEREN KIYAFETLERİ YASAKLAR. HİCÂBTAN MAKSAT GİZLEMEKTİR. PEYGAMBERİMİZ, İNCE ELBİSE GİYEN HZ. ESMA'DAN YÜZÜNÜ ÇEVİREREK BÖYLE GİYİNMESİNİ MENETMİŞTİR.
ELBİSENİN İNCE (ŞEFFAF) OLMAMASINDAN KASTIMIZ "TENİN RENGİNİ BELLİ ETMEMESİ" DİR. BİR BAŞKA RİVAYETTE "KADININ KEMİKLERİNİN İRİLİĞİNİ ERKEKLERE GÖSTERMEMEK" OLDUĞU BELİRTİLMEKTEDİR.
DIŞARIDAN BAKILDIĞINDA ELBİSENİN İÇİNDEN İNSANIN TENİ GÖRÜNÜYORSA -ELBİSE İSTER KALIN, İSTER İNCE OLSUN- BÖYLE BİR ELBİSE İLE SETR-İ AVRETİN HASIL OLMAYACAĞI BELİRTİLMİŞTİR. (FIKHÎ RİSALELER, DR. FARUK BEŞER SEHA YAY. S. 53.)
4. MÜSLÜMAN KADINLARIN GİYSİSİ, KAFİR KADINLARIN GİYSİLERİNE DE BENZEMEMELİDİR. BİR HADİSLERİNDE: "BİR TOPLULUĞA BENZEMEYE ÇALIŞAN KİŞİ, BENZEMEYE ÇALIŞTIĞI TOPLUMDANDIR." (EBU DAVUD, LİBAS, 4) BUYURAN PEYGAMBERİMİZ HZ. MUHAMMED (SAV), BAŞKA DİN VE BAŞKA KÜLTÜRDEN KADINLAR GİBİ GİYİNEN KADINLARIN, ONLARA BENZEYİP ONLARDAN OLACAĞINI AÇIKCA BEYAN ETMİŞTİR.
BU KONUYA ABDULLAH BİN AMR'IN (RA) ŞU RİVAYETİ DE AÇIKLIK GETİRMEKTEDİR: "RESÛLULLAH (SAV) BENİM ÜZERİMDE DİKKAT ÇEKİCİ, ALTIN RENGİNDE BİR ÇEŞİT BOYA İLE BOYANMIŞ İKİ ELBİSE GÖRÜNCE ŞÖYLE DEDİ: "BUNLAR KAFİRLERİN ELBİSELERİNDENDİR, ONLARI GİYME!"
BU ÖLÇÜLERİ VERDİKTEN SONRA, BİR DE ŞİMDİKİ HALİMİZİ DÜŞÜNELİM. HER ÇAĞDA, KADIN OLSUN ERKEK OLSUN, KAFİRLERİN ELBİSELERİNE BENZER KIYAFETLER, YÜCE DİNİMİZ TARAFINDAN MÜSLÜMANLARA YASAKLANMIŞKEN, BUGÜNKÜ HALİMİZ HERHALDE PEK İÇ AÇICI OLMASA GEREK.
ŞÖYLE BİR DÜŞÜNSEK; HALKI MÜSLÜMAN ÜLKELERİN SOKAKLARINDAKİ AÇIK KIYAFETLİ BİR MÜSLÜMAN KIZINI, BİR ALMAN, BİR İNGİLİZ YA DA FRANSIZ KIZLARININ ARASINA KOYSANIZ, ACABA BUNLAR ARASINDAN ‘MÜSLÜMAN’ DİYE ANILAN KIZI AYIRDEDEBİLİR MİSİNİZ?
SANIRIZ HAYIR! O KADAR BİRBİRLERİNE BENZEYECEKLERDİR Kİ BUNLAR ARASINDA ‘MÜSLÜMAN’ OLDUĞUNU SÖYLEYEN KIZIN SEÇİLMESİ BELKİ MÜMKÜN OLMAYACAKTIR.
HERKESİN GİYSİSİ ONUN GÖRÜŞ VE YAŞAYIŞIYLA İLİNTİLİDİR, ÖZÜNDEKİ BİRİKİMİN DIŞA VURMUŞ ŞEKLİDİR VE KİŞİLİĞİNİN SOMUTLAŞTIRICISIDIR. VE DEMEKTEYİZ Kİ HERKESİN GİYSİSİ, KİŞİNİN ONUN ARACILIĞIYLA KONUMUNU BAŞKALARINA İLAN ETTİĞİ VE ONUNLA KENDİSİNİ TANITTIĞI ŞİARIDIR. YANİ MÜSLÜMAN KIZIN GİYDİĞİ KIYAFET, DİNİNİN ŞİARI, SİMGESİ OLMALIDIR.
İMANLI KADINA YARAŞAN, KENDİ İNANCINA UYGUN VE ONU YANSITICI ELBİSELERİ GİYMEKTİR. KÂFİRLERE BENZER BİÇİMDE GİYİNMEKTEN KESİNLİKLE KAÇINMALIDIR.
5. BİR KADININ GİYİMİ, KİBİR MAKSADI TAŞIMAMALIDIR. HADÎS-İ ŞERİFLERDE "ŞÖHRET" KARŞILIĞI OLARAK GEÇEN KİBİR MAKSADIYLA GİYİM HARAM KILINMIŞTIR.
İBNÜL ESİR DER Kİ: "ŞÖHRET" BİR ŞEYİN AÇIKÇA MEYDANA ÇIKMASIDIR. BURADA MAKSAT, GİYDİĞİ ELBİSENİN RENKLERİ BAŞKALARININ RENKLERİNDEN FARKLI OLDUĞU İÇİN ELBİSESİNİ İNSANLAR ARASINDA RAHATLIKLA GÖRÜLSÜN VE BÖYLELİKLE HERKES ONA BAKARAK, O DA ONLARA KARŞI KİBİRLENEREK VE KENDİNİ BEĞENEREK BÜYÜKLENME (TEKEBBÜRE) KAPILSIN DİYE GİYİNEN KİMSEDİR.
YÜCE PEYGAMBERİMİZ (SAV) ŞÖYLE BUYURURLAR: "KİBİRDEN DOLAYI ELBİSELERİNİ SÜRÜYEN KİMSEYE, KIYAMET GÜNÜNDE RAHMET NAZARIYLA ALLAH BAKMAZ." (BUHARİ, LİBAS, 20; MÜSLİM, LİBAS, 42, 4)
"KİBİRLENME VE ÇALIM SATMA (GÖSTERİŞ) OLMADIĞI HALDE (BUNLARDAN UZAK KALARAK) YE, İÇ VE GİY." (EBU DAVUD)
BİR MÜSLÜMANIN GİYİMİ, BAŞKALARINI KÜÇÜMSEMEK VE HAVA ATMAK İÇİN DEĞİL, ALLAH RIZASINA VE TEVAZUYA UYGUN OLMALIDIR.
6. MÜSLÜMANIN ELBİSESİ HER AN TEMİZ OLMALIDIR. KIYAFETİN TEMİZ OLMASI, AYNI ZAMANDA İBADET ETMENİN DE ŞARTLARINDANDIR.
RESÛLULLAH (SAV) HADÎSİNDE ŞÖYLE BUYURUR: "ASHABIM! SİZLER MÜ'MİN KARDEŞLERİNİZİN YANINA VARACAKSINIZ. BİNAENALEYH BİNEKLERİNİZE DİKKAT EDİNİZ. KIYAFET VE ELBİSELERİNİZİ DÜZELTİNİZ Kİ İNSANLAR ARASINDA PARMAKLA GÖRÜLEBİLECEK GİBİ OLASINIZ. ÇÜNKÜ ALLAH ÇİRKİNLİĞİ, ÇİRKİN SÖZ SÖYLEMEYE ÖZENENLERİ SEVMEZ.” (RİYAZÜS SALİHİN, 11/196)
7. BİR İNSANIN ELBİSESİ SADE VE GÜZEL OLMALI VE SÜSLÜ, DİKKAT ÇEKİCİ ÖZELLİKLER TAŞIMAMALIDIR. (YABANCI ERKEKLERE KARŞI) İSLÂMİ ÖRTÜNMENİN BU ÖZELLİĞİNİ NUR SURESİNİN 31. AYETİNDEKİ "SÜSLERİNİ GÖSTERMESİNLER" İFADESİNDEN ÖĞRENİYORUZ.
GİYSİ BAŞLI-BAŞINA ZİYNET OLMAMALIDIR. KADININ DIŞARI ÇIKTIĞINDA GİYDİĞİ ELBİSEYE ERKEKLERİN BAKIŞLARININ TAKILMAMASI İÇİN DIŞ ELBİSE ZİYNET (SÜS/SÜSLÜ) OLMAMALI YANİ SADE OLMALIDIR.
BUNUN DELİLİ ŞU AYET-İ KERİMEDİR: "EVLERİNİZ DE OTURUN, İLK CAHİLİYE DEVRİ KADINLARININ AÇILIP SAÇILDIĞI GİBİ AÇILIP SAÇILARAK YÜRÜMEYİN." (AHZAB SÛRESİ, 33)
PEYGAMBERİMİZ BİR HADÎS-İ ŞERİFİNDE: "GİYİMDE SADELİK, İMANDANDIR." (EBU DAVUD, TERECCÜL, 2) BUYURUR.
BİR TOPLUMDA BAZI KADINLARIN AŞIRI DERECEDE SÜSLÜ, DİKKAT ÇEKİCİ VE PAHALI ELBİSE GİYMESİ, TOPLUMDAKİ DENGEYİ BOZAR VE TOPLUMDA GÖSTERİŞİ HAKİM KILAR. İSLÂMA GÖRE, İNSANLARIN ÜSTÜNLÜĞÜ ELBİSEYLE DEĞİL ANCAK TAKVA İLE BELİRLENİR.
KUR'AN'A GÖRE, ELBİSE VÜCUDU SADECE ÖRTMEKLE KALMAZ, İNSANI AYNI ZAMANDA TAKVAYA GÖTÜREN BİR ARAÇTIR. İSLÂM, TAKVAYI (İÇ VE DIŞ BÜTÜNLÜĞÜ) ZEDELEYEN LÜKS VE DİKKAT ÇEKİCİ ELBİSELERİN DE GİYİLMESİNİ HOŞ GÖRMEZ.
İSLÂM DİNİ, BİR KADININ İSRAFA KAÇICI, LÜKS, RENK CÜMBÜŞÜ, PARLAK V.B.G. ÖZELLİKLERE SAHİP ELBİSE GİYMESİNİ TASVİP ETMEZ.
GÜNÜMÜZDE BAZI BAYANLAR ÖRTÜNDÜKLERİNİ ZANNEDEREK DİKKAT ÇEKİCİ RENKLERE (FOSFORLU, ALBENİLİ RENKLERE) BÜRÜNMEKTE VE ERKEKLERİN DİKKATİNİ ÇEKMEKTEDİRLER. BU KİŞİLER, BAŞLARI ÖRTÜLÜ DE OLSA ÇARPICI RENKLERE BÜRÜNDÜKLERİNDEN DOLAYI, HAKİKİ MANADA ÖRTÜNMENİN GEREĞİNİ YERİNE GETİRMİŞ SAYILMAZLAR. ÖRTÜDEN AMAÇ KADININ ZİNETİNİ SAKLAMAKTIR. BUNUN DA SİYAH YA DA KOYU RENKLERLE DAHA İYİ YAPILACAĞI AÇIKTIR.
TESETTÜR EMRİ İLK VAHYEDİLDİĞİNDE ENSAR KADINLARININ SİYAH ELBİSELER GİYDİKLERİNİ SABUNİ, "AHKAMÜL KUR'AN" ADLI ESERİNDE HABER VERMEKTEDİR. YİNE HABİBE BİNTİ ABBAD ADLI HANIM SAHABİNİN "HZ. AİŞE'NİN ÜZERİNDE SİYAH BİR BAŞÖRTÜSÜ GÖRDÜM" (TABAKAT-I İBN SAAD) RİVAYETİ BİZE BU KONUDA ÖRNEK SAYILIR.
ELBİSENİN SADE OLMASI İSTENİRKEN, TABİÎ Kİ ÇİRKİN OLMASI DA KASTEDİLMEMEKTEDİR. İSLÂM, PEJMURDE BİR KIYAFETİ DE ÖNGÖRMEZ. ELBİSE; LÜKS OLMAYAN, SAYGI UYANDIRICI, BAKANLARIN HAFİFE ALMALARINI ENGELLEYİCİ, BEDENİ YAKIŞTIRICI ÖZELLİKLERE DE SAHİP OLMALIDIR. İŞTE BU ANLAYIŞLA, GİYİLEN ELBİSE İDEAL GİYİMDİR.
8. BİR DİĞER ÖZELLİK DE KADININ ÖRTÜSÜNDEN PARFÜM VE GÜZEL KOKU GELMEMELİDİR. ÇÜNKÜ BİR KADININ ELBİSESİNDEN GÜZEL KOKU GELMESİ ERKEKLERİ CEZBEDER. BİR HADÎSİ ŞERİFTE PEYGAMBERİMİZ: "BİR KADIN GÜZEL KOKU SÜRÜNEREK ERKEKLERİN ARASINDAN GEÇER VE ERKEKLER O KOKUYU ALIRLARSA O KADIN ZÂNİDİR (ZİNA YAPAN)." (KÜTÜB-İ SİTTE, İBRAHİM CANAN, 7/521) DEMİŞTİR.
DİNİMİZ KADININ PARFÜMLÜ ELBİSE GİYMESİNİ KENDİ CİNSLERİ ARASINDA VEYA KOCASINA KARŞI HELÂL GÖRÜLÜR. İSLÂM, KADINLARIN SOKAKLARDA PARFÜMLÜ GİYSİLERLE ARZI ENDAM ETMESİNİ VE KIYAFETİNE KOKU SÜRÜNÜP BUNU ERKEKLERE HİSSETTİRMESİNİ YASAKLAMIŞTIR.
9. MÜSLÜMAN KADININ ELBİSESİNİN BOYU DA İTİDALLİ OLMALIDIR. DİNİMİZE GÖRE KADININ ELBİSESİ NE KISA, NE DE YERDE SÜRÜNECEK KADAR UZUN OLMALI, TOPUKLARI KAPATACAK HİZADA BULUNMALIDIR. ELBİSE, AVRET YERLERİ ÖRTECEK UZUNLUKTA OLMALIDIR.
GİYİLEN KIYAFET, KADININ BAŞTAN AYAĞA KADAR OLAN KISMINI ÖRTMELİDİR. BACAKLARINI TAMAMEN ÖRTMEYEN BİR ETEK GİYDİĞİ HALDE "BENİM ETEĞİMİN UZUNLUĞU DİZKAPAĞIMIN ALTINA ULAŞTIĞI İÇİN ÖRTÜNMÜŞ SAYILIRIM" ŞEKLİNDE DÜŞÜNENLER YANILGI İÇİNDEDİRLER.
BAHSETTİĞİMİZ GİBİ KADININ AVRET KISMI DİZ KAPAĞINA KADAR DEĞİL AYAKLARA KADAR (BACAKLAR DA DAHİL) OLAN KISIMDIR. EN AZINDAN UZUNLUĞU DİRSEKLERİN ALTINA KADAR UZANAN ETEĞİN ALTINA, KALIN VE CİLDİ BELLİ ETMEYEN ÇORAP GİYİLİRSE ÖRTÜNME İFA EDİLMİŞ OLUR.
ÇARŞI-PAZARDA, GAYET UZUN OLDUĞU HALDE YIRTMAÇLI ETEK GİYENLERİ DE GÖRÜYORUZ. HER ADIM ATIŞINDA BACAKLARI YIRTMAÇTAN GÖRÜLEN KADINLAR, PEYGAMBERİMİZİN BUYURDUĞU GİBİ "GİYİNİK ÇIPLAKLAR"DIR. ONLARIN MİNİ ETEKLİLERDEN FARKI YOKTUR.
GÜNÜMÜZDE ÖRNEKLERİNİ GÖRDÜĞÜMÜZ, ÇARŞAF YA DA AYAK TOPUKLARINA KADAR UZANIP YERDE SÜRÜNMEYEN TESETTÜR KIYAFETLERİ BU KONUDA İDEAL GİYSİLERDİR.
10. ELBİSE, İNSANI SOĞUK VE SICAKTAN KORUYACAK ÖZELLİKLERE SAHİP OLMALIDIR. HANEFÎ FUKEHÂSI "MÜKELLEFİN (ERKEK VE KADININ) AVRET MAHALLİNİ ÖRTECEK, SICAK VE SOĞUKTAN GELEBİLECEK HER TÜRLÜ ZARARI ORTADAN KALDIRABİLECEK ŞEKİLDE GİYİNMESİ FARZDIR." HÜKMÜNDE MÜTTEFİKTİR.
ALLAH'IN İNSANA EMANET OLARAK VERDİĞİ BEDENİ, DIŞ ETKİLERE KARŞI KORUYUCU ELBİSE GİYMEK DE MÜSLÜMANIN ÖNEMLİ GÖREVLERİNDENDİR. MÜSLÜMANLAR YAŞADIĞI COĞRAFYAYA GÖRE ELBİSELERİNİ SEÇERLER. ARABİSTANDA YAŞAYAN BİR MÜSLÜMAN İLE KUZEY KUTBUNDA YAŞAYAN BİR MÜSLÜMANIN (SOĞUKLUK VE SICAKLIK AÇISINDAN) AYNI ELBİSEYİ GİYMESİ MÜMKÜN DEĞİLDİR. AMA ELBİSELERDE ARANAN ORTAK ÖZELLİK; ELBİSELERİN AVRET YERLERİNİ KAPATIP, VÜCUT HATLARINI BELLİ ETMEYEN BOLLUKTA OLMASIDIR.
11. MÜSLÜMAN KADIN, İSLÂMİ BİLİNÇTEN KAYNAKLANMAYAN MODA VE MODERN ASRIN ZEVKLERİNE GÖRE DEĞİL, KENDİ İNANÇLARINA UYGUN ELBİSELERİ SEÇMESİ İNANCININ BİR GEREĞİDİR. KADININ TESETTÜRE UYMASINDAKİ AMAÇ; ALLAH'IN RIZASINI SAĞLAMAKTIR. İSLÂMDA GİYİMİN DURUMU DA "AMELLER ANCAK NİYETLERE GÖREDİR. HERKES YAPTIĞI NİYETE GÖRE KARŞILIK GÖRÜR.." HADÎSİNDE BELİRTİLEN ÖLÇÜ DAHİLİNDEDİR.
YANİ BU DÜNYAYA DENENMEK İÇİN GELEN KİŞİLER, GİYİMİYLE KİMİ TAKLİT EDİYORSA ONUNLA BERABER HAŞROLUNACAK, ONLARIN SAFINDA YERALACAKTIR.
12. VAHŞÎ HAYVANLARIN DERİ VE KÜRKLERİNİN ELBİSE OLARAK KULLANILMAYACAĞI FIKIH KİTAPLARINDA YER ALMAKTADIR. PEYGAMBER EFENDİMİZ, VAHŞÎ HAYVANLARIN DERİLERİNDEN YAPILAN KÜRK VE SAMUR GİBİ ELBİSELERİ MÜSLÜMANLARA YASAK KILMIŞTIR.
LÜKS BİR GİYİM OLAN VAHŞİ HAYVANLARIN DERİLERİNDEN YAPILAN KIYAFET HEM HÜKÜM BAKIMINDAN, HEM DE DİKİŞ YÖNÜNDEN İSLÂMA VE HİCÂBA AYKIRIDIR.
Alinti
İslam'da Tesettür (VCD)- Cübbeli Ahmet Hoca
İslam'i Tesettür ve "Giyinmiş Çıplaklar" 1. Bölüm
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.