TAHARETLER BAHSİ
ABDESTİN FARZLARI
ABDESTİN SÜNNETLERİ
ABDESTİN ADABI
ABDESTİ BOZAN ŞEYLER
ABDESTİ BOZMAYAN ŞEYLER
ABDESTİN ÇEŞİTLERİ
1-FARZ OLAN ABDESTLER
2-VACİP OLAN ABDESTLER
3-MENDUP OLAN ABDESTLER
|
Abdestin Hükmü: Abdest, namaz kılmak isteyen
kişilerin üzerine farzdır.
Allah (c.c) şöyle buyuruyor:
"Ey iman edenler! Namaza kalktığınız zaman yüzlerinizi ve
ellerinizi dirsekler ile beraber yıkayın. Başlarınızı meshedin.
Ayaklarınızı topuklarla beraber yıkayın."
(Maide:6)
Rasulullah (s.a.s) şöyle buyurdu:
"Kendisinden abdesti bozan bırşey sâdır olduktan sonra, abdest
alana kadar hiçbirinizin namazı kabûi olunmaz."
(Buhari, Müslim)
Abdest Kime Farzdır: Abdest, akıl baliğ olan her müslümana farzdır.
Rasulullah (s.a.s) şöyle buyurdu:
"Çocuk buluğa erinceye kadar, deli olan iyileşinceye kadar ve
uykuda olan uyanıncaya kadar kendilerine günah yazılmaz."
(Ebu Davud, Ahmed, İbn-ı Mace, Nesei, Hakim)
Hakim bu hadis için sahih dedi.
|
|
ABDESTİN FARZLARI:
|
1- Yüzü bir kere su
ile yıkamak.
2- İki elleri dirsekler ile beraber bir kere yıkamak .
3- Başın dörtte bir miktarını ıslak bir el ile veya başka bir yerde
kullanılmamış temiz bir yaşlık ile bir kere meshetmektir.
"Rasulullah (s.a.s) abdest alıp alnını (başının ön kısmı ile)
sarığı ve mestleri mesnetti."
(Müslim)
4- Ayakları iki topuklar ile beraber bir kere
yıkamaktır.
Allah (c.c) şöyle buyuruyor:
"Ey iman edenler! Namaza kalktığınız zaman yüzlerinizi ve
ellerinizi dirsekler ile beraber yıkayın. Başlarınızı meshedin.
Ayaklarınızı topuklarla beraber yıkayın."
(Maide:6)
İbn-i Abbas (r.a)den:
"Rasulullah (s.a.s) uzuvlarını bir kere yıkamak suretiyle abdest
aldı."(Buhari)
NOT: Yüz denilen organ; iki kulak yumuşakları arasındaki bölüm ile
alında saçın bittiği yer ile çene altına kadar olan bölümden ibarettir.
Sakal başı ile iki kulak arasındaki kılsız yerler de yüzden sayılır.
Binaenaleyh bunları bir kere yıkamak farzdır. Sakal sıkı olunca onun üstünü
yıkamak yeterli olur, altındaki derileri yıkamak gerekmez. Fakat seyrek olunca altındaki
derileri de yıkamak gerekir.
|
|
ABDESTİN SÜNNETLERİ:
|
1 - Niyet etmek. Yâni; abdesti namaz kılmak veya
hadesı gidermek veya Allah (c.c)nün emrini yerine getirmek kastiyle
almaktır
“Amellerin kabulü niyetlere bağlıdır."
(Buhari, Müslim)
2 - Abdeste (Euzü-Besmele) ile başlamak.
Rasulullah (s.a.s) şöyle buyurdu:
"Abdest üzerinde Allah adını zikretmeyenin abdesti yoktur."
(İbni Mace, Tirmizi, Hakim)Hakim bu hadis için sahih dedi.
NOT: Hadisteki abdesti yoktur demek, fazilet ve sevab bakımından
yoktur demektir.
3 - Abdeste başlarken evvelâ temiz olan elleri
bileklere kadar yıkamak. (Temiz olmayan elleri ise evvelce
yıkamak farzdır. Tâki diğer uzuvları kirletmesin.)
Rasulullah (s.a.s) şöyle buyurdu:
"Sizden biriniz uykudan uyandığında ellerini üç kere yıkamadan
kabın içine sokmasın. Çünkü ellerinin nerede gecelemiş olduğunu
bilmez."
(Buhari, Müslim, İbn-i Mace, Tirmizi)
4 - Mazmaza ve isitinşak.
Şöyleki: Elleri yıkadıktan sonra
evvelâ üç kere ağıza doluşunca su alınır ki, buna mazmaza denir. Üç kere de
burunun yumuşağına kadar su alınır ki, buna da istinşak denir. Her defasında
su yenilenir.
Rasulullah (s.a.s) şöyle buyurdu: "Abdest aldığın zaman mazmaza
yap."
(Ebu Davud)
"Oruçlu olmadığında iştinşakta mübalağa et."
(Nesei, Ahmed, Ebu Davmd, Tirmizi, İbn-i
Mace)İbni Kattan bu hadis için sahih dedi.
5 - Misvak kullanmak.
Söyleki: Misvak arak denilen ağacın
dalıdır. Bunun gibi elyaflı olan diğer ağaç dallarından da yapılabilir.
Rasulullah (s.a.s) şöyle buyurdu:
"Eğer ümmetime zorluk verecek olmasaydım her abdest alırken misvak
kullanmalarını emrederdim."
(Nesei, Ebu Davud, İbn-i Mace, Tirmizi,
Ahmed, İbni Hüzeyme) Ahmed ve İbni Huzeyme bu" hadis için sahih dedi.
6- Tertibe riayet etmek.
Şöyleki: Abdestte evvela yüz, sonra
kollar yıkanır. Ondan sonra baş meshedilir. Daha sonra da ayaklar yıkanır.
Rasulullah (s.a.s) şöyle buyuruyor:
"Abdeste, Allahın başladığı gibi başlayın. Yâni; "Ey iman
edenler! Namaza kalktığınız zaman yüzlerinizi ve ellerinizi dirsekler ile
beraber yıkayın. Başlarınızı meshedin. Ayaklarınızı topuklarla beraber
yıkayın." şeklindeki Maide suresinin 6. âyetinde sıraladığı
gibi."
(Müslim, Nesei)
7- Abdeste sağ taraflardan başlamak. Yâni; sağ
kollar sol kollardan evvel, sağ ayaklar da sol ayaklardan evvel yıkanır.
Rasulullah (s.a.s) şöyle buyurdu:
"Abdest aldığınız zaman sağınızdan başlayınız."
(Ahmed, Tirmizi, ibn-i Mace) İbni Huzeyme bu
hadis için sahih dedi.
Aışe (r.a)dan:
"Rasulullah (s.a.s) abdest alırken, ayakkabı giyerken ve her işini
yaparken sağdan başlamayı severdi."
(Buhari, Müslim)
8- Abdest uzuvlarım üçer defa yıkamak. Bunlardan
birinci defası farz, diğer ikisi ise sünnettir.
Bir adam Rasulullah (s.a.s)e gelerek:
- "Yâ Rasulallah! Nasıl abdest alınır?" diye sordu. Rasulullah
(s.a.s) içinde su olan bir kab getirtti. Sonra ellerini üç defa yıkadı.
Sonra yüzünü üç defa yıkadı. Sonra kollarını üç defa yıkadı. Sonra başını
meshetti. Ve sonra her iki kulağını işaret parmağıyle içten, baş parmağı
ile dıştan meshetti. Sonra ayaklarını üç defa yıkadı ve şöyle buyurdu:
- "Abdest böyle alınır. Kim bundan fazla yaparsa kötülük ve zulm
yapmış olur."
(Ahmed, Ebu Davud, İbn-i Mace, Nesei, İbni
Huzeyme rivayet etti ve sahih dedi.)
9- Abdestte parmakları hilâllemek.
Şöyleki: El parmaklan birbirine
sokulmak suretiyle hilâllenir. Ayak parmaklarının hilâllenmesi de el
parmaklarının birisi ile yapılır. Sol elin serçe parmağı ile sağ ayağın
altından ve serçe parmağın arasından hilâi-lenmeye başlanması ve sırayla
devam edilerek sol ayağın serçe parmağında bitirilmesi müstehaptır.
Rasulullah (s.a.s) buyurdu ki:
"Abdest aldığın zaman ellerinin ve ayaklarının parmaklarını
hilâlle."
(Ahmed, Tirmizi, İbni Mace, Ebu Davud, Nesei)
Tirmizi, Hakim ve İbn-i Hibban bu hadis için sahih dediler.
10- Sakalı sık olan kimselerin, yüzlerini
yıkarken bir avuç su ile alt tarafından el parmaklarını sokmak suretiyle
sakalını hilâllemesi ve abdest suyunu bıyıkların ve kaşların
altına ve yüzün çevresinden sarkmış fazla kıllara eriştirmesi sünnettir.
"Rasulullah (s.a.s) abdest aldığı zaman sakalını (eli ile tarakla
tarar gibi)
hilâllerdi."
(İbni Mace, Tirmizi)Tirmizi,
İbni Huzeyme ve İbni Hibban bu hadis için sahih dediler.
Ammar ibni Yasir sakalını eliyle hilâlliyordu. Orada bulunanlar bu duruma
şaşırdılar. Bunun üzerine Ammar ibni Yasir orada bulunanlara dediki:
- "Bana kim engel olabilir? Rasulullahı böyle yaparken gördüm."
(Ahmed, Tirmizi, İbni Mace) Hakim bu hadis
için sahih dedi.
11- Başın tamamını bir miktar su ile meshetmek. Bunun yapılışı şöyledir: Her iki el tamamen
ıslatılır.
Sonra bu iki elin küçük, orta ve adsız parmakları birbirine birleştirilir.
Ve bu ellerin ayaları kaldırılıp bu bitişik parmaklar ucuca gelmek
suretiyle birbirine yaklaştırılır ve bu parmaklar başın ön tarafından
enseye doğru çekilir. Sonra da iki elin ayaları başın iki tarafına
yapıştırılarak ense tarafından başın önüne kadar çekilir. Bu suretle bütün
başın meshi bitmiş olur. Sonra başa değdirilmeyen baş parmakların içi ile
kulakların dışları ve şehadet parmaklarının içi ile de kulaklar meshedilir.
"Rasulullah (s.a.s) başının hepsini elleriyle mesnetti." (Buhari, Müslim)
12- Kulakları meshetmek.
"Rasulullah (s.a.s) abdest aldı ve (abdest alırken) başını ve
kulaklarının iç ve dışını meshetti."
(Ahmed, Ebu Davud, İbni Mace, Nesei, Tirmizi)
İbni Huzeyme bu hadis için sahih dedi.
13- Abdest uzuvlarını ara vermeksizin yıkamak.Henüz biri kurumadan diğerini de yıkamaya
başlamak.
Bir adam abdest alıp ayağının tırnak mahallini yıkamadı. Peygamber (s.a.s)
bunu görünce:
-"Dön abdestini iyice al" buyurdu. Adam da dönüp abdestini
tam olarak aldıktan sonra namazını kıldı.
(Müslim, Ebu Davud)
14 - Abdest uzuvlarını üzerine dökülen su ile
iyice ovarak yıkamak.
Ebu Hureyre (r.a) bir topluluğu temizlenme yerinde abdest alırken gördü ve
dedi ki:
-"Abdestinizi (sünnet ve farzlarını yerine getirmek suretiyle) tam
olarak alınız. Çünkü ben, Ebul Kasım Rasulullah (s.a.s)in:
-"Vay, topuklarının arkasını yıkamakta ihmalkârlık gösterenlere,
ateşte görecekleri vardır" dediğini duydum."
(Buhari, Müslim, Ebu
Davud, Tirmizi, Nesei)
-Osman (r.a) abdest almak için su istedi ve abdest almaya başlayarak üç
defa ellerini yıkadı, sonra ağzını ve burnunun içini, sonra üç defa yüzünü,
üç defa dirseklerine kadar sağ ve sol kolunu yıkadı, sonra da başını
meshedip üç defa sağ ayağını, üç defa sol ayağı nı topuklarına kadar yıkadı
ve bütün bunları yaptıktan sonra:
-"Peygamber (s.a.s)in benim şimdi abdest aldığım gibi abdest
aldığını gördüm" dedi.
(Buhari, Müslim, Ebu Davud, Tirmizi)
|
|
ABDESTİN ADABI:
|
Abdestin birçok adabı
vardır. Başlıcaları şunlardır:
1 - Daha vakit girmeden abdest alıp namaza hazır bulunmak. Özür
sahipleri bundan müstesnadır.
Bureyde (r.a)’den:
Rasulullah (s.a.s) birgün sabahleyin Bilâli çağırarak şöyle dedi:
-"Ey Bilâl! Hangi ameli işledin ki benden daha önce cennete girdin?
Vallahi her cennete girdiğimde önümde senin ayak sesini duyuyordum. Dün
cennete girdim ve senin ayak sesini önümde duydum. Sonra, altından yapılmış
bir saraya geldim ve:
- "Bu kimin?" diye sordum.
- "Arap olan birisine aittir" dediler.
- "Ben de Arabım, bu kimin?" dedim.
- "Kureyş kabilesinden olan birisine aittir" dediler.
"Ben de Kureyş kabilesindenim, bu kimin?" diye sordum.
- "Muhammed ümmetinden birisine aittir" dediler.
- "Ben Muhammedim, bu saray kimin?" diye sordum:
- "Ömer ibn Hattaba aittir" dediler.
Bilâl: .
- "Yâ Rasulailah! Her ezan okuduktan sonra iki rekât namaz kılarım.
Her abdestim bozulduktan sonra hemen abdest alır ve iki rekât namaz
kılarım" dedi.
Rasulullah (s.a.s):
-"işte bu yüzden benden daha önce cennete girdin" buyurdular.
(Ahmed, Tirmizi)
2- Abdest alırken yüksek bir yerde durmak. Taki abdest suları
elbiseye dokunmasın.
3 - Abdest alırken kıbleye yönelmek.
4- Abdestte başkalarından yardım istememek, meğerki bir özürden
dolayı olsun. Bir de başkasının kendi arzusu ile abdest suyunu hazırlaması
veya abdest uzuvlarına su dökmesi adabı ihlâl etmez.
5- Abdest esnasında bir zaruret bulunmadıkça dünya lakırdısı
yapmamak.
6- Abdestin evvelinden bitimine kadar niyeti unutmayıp kalpte tutmak
ve her uzvu abdest niyeti ile yıkarken besmele-i şerifeyi okumak ve her
uzvu yıkarken dûa etmek, selâtü selâm getirmek.
7- Abdest alırken sıkı olmayan parmak yüzüklerini oynatmak, dar olan
yüzükleri oynatmak ise muhakkak gerekir. Tâki altı kuru kalmasın.
8- Abdestte, ağza, burna sağ el ile su vermek, sol el ile sümkürmek.
9- Abdestte, yüzü yıkarken göz pınarlarını yoklamak, abdest suyunu
dirseklerin ve topukların yukarılarına kadar yetiştirmek.Ebu Hureyre
(r.a)den:
Rasulullah (s.a.s)in şöyle buyurduğunu duydum:
-"Sizler, kıyamet gününde, abdesti tam olarak almanızdan dolayı
yüzleri nurlular, elleri ve ayaklan beyaz kimseler olacaksınız.
Binaenaleyh, sizden her kimin gücü yeterse, yüz parlaklığını, el ve ayak
beyazlığını uzatıp artırsın."
(Buhari, Müslim)
10- Abdest suyunun israf derecede fazla ve uzuvlardan damlamıyacak
derecede az olmaması.
Enes (r.a) şöyle dedi:"Rasulullah (s.a.s) bir sâ (2,917 kg) veya
beş müdde (832 gr) kadar olan su miktarı ile gusül abdestini alır, abdest
için de bir müdd miktarı su kullanırdı."
(Buhari, Müslim, Ebu Davud, Tirmizi, Nesei)
11- Abdest bitince kıbleye karşı dönerek şehadet kelimelerini
okumak.
Rasulullah (s.a.s) şöyle buyurdu:
"Sizden biri abdest alır ve abdestini eksiksiz olarak tamamlar,
sonra da "Ben şehadet ederimki, Allah Teâlâdan başka hakkıyle ibâdete
lâyık hiçbir ilâh yok tur ve Hazreti Muhammed de Allahın kulu ve elçisidir
derse, kendisine cennetin sekiz kapısı açılır, dilediğ apıdan cennete
girer." (Müslim, Tirmizi)
12- Abdestten sonra "Yâ Rabbi! Beni, her günahişledikçe tevbe
eden ve günahtan kaçınıp tertemiz olan salih kullarından kıl" diye dûa
etmek. (Müslim, Tirmizi)
13- Abdestten sonra kerahat vakti değilse iki rekat nafile namaz
kılmak.
|
|
ABDESTİ BOZAN ŞEYLER
|
Aşağıdaki
şeylerden herbiri abdesti bozar.
1- Önden veya arkadan meni, sidik, gait (dışkı
gibi bir necasetin veya herhangi bir mayiin gelmesi (iğjne ucu kadar çıksa
bile) abdesti bozar.
Allah Teâlâ şöyle buyurdu:
"Yahut sizden biriniz abdesthaneden geldiyseniz..." (Maide:6)
2- Arka taraftan yel çıkması.
Rasulullah (s.a.s) şöyle buyurdu:
"Bir kimsenin önünden veya arkasından birşey gelirse (hades) abdest
alıncaya kadar namazı kabul olunmaz." (Buhari)
Namazda iken abdesti bozuldu diye şüphelenen kişinin durumu Rasulullah
(s.a.s)e arzedildi. Bunun üzerine buyurdular ki:
"Böyle bir kimse koku duymadıkça veya ses işitmedikçe namazdan
çıkmasın." (Buhari, Müslim, Ebu Davud,
Tirmizi, Nesei)
3-Ağızdan, burundan ve ön ile arkadan başka
herhangi bir uzuvdan mayi halinde kan çıkması.
Şöyleki: Ağızdan çıkan akıcı kan
tükrük ile eşit veya fazla ise abdesti bozar, değilse bozmaz. Bu, tükrüğün
renginden anlaşılır. Diğer uzuvlardan çıkan bir kan ise çıktığı yerden
etrafa yayılırsa abdesti bozar, iğne ucu gibi çıkıpta yerinde kalan bir kan
damlası ise abdesti bozmaz. Bu kan damlasının el veya parmakla silinmesi
zarar vermez.
Rasulullah (s.a.s) şöyle buyurdu: "Akan kan, abdesti bozar."
(Dare Kutnu Zayıf Hadis
"Kandan
bir veya iki damladan abdest bozulmaz. Akarsa abdesti gerektirir."
(Dare Kutni) Zayıf Hadis)
4 - Ağız dolusu kusmak.
Şöyleki: Ağızdan kolaylıkla
yutulmayacak derecede yemek, su ya da safra gibi bir maddenin gelmesi
abdesti bozar.Rasulullah (s.a.s) şöyle buyurdu:
"Namazda iken ağız dolusu kusan veya burnundan kan gelen gitsin
abdest alsın. Eğer konuşmamış ise namazını tamamlasın."
(Beyhaki, İbni Mace, Dare Kutni) Muhamrr.ed b. Yahya bu hadis için
sahih dedi.
"Rasulullah (s.a.s) kustu ve bunun üzerine abdest aldı."
(Ahmed, Ebu.Davud, Tirmizi, Nesei) Tirmizi ve
Hakim bu hadis için sahih dediler.
5 - Yan yatarak veya bağdaş kurarak ya da
dirseklere dayanarak veya ayakları oturak yerinin altından uzatarak uyumak.
İbni Abbas (r.a)den rivayet edilen bir hadiste Rasulullah (s.a.s) şöyle
buyurdu:
"Muhakkak yeniden abdest almak, ancak yatarak, uyuyan kimseye
farzdır. Çünkü uzandığı zaman mafsallar gevşer."
(Ebu Davud, Tirmizi, Tabarani) Zayıf Hadis
"Göz makatın bağıdır. Her kim uyursa abdest alsın.
"(Ebu Davud, İbnr Mace)Nevevi, El-Münziri ve İbni Salah
bu hadis için Hasen dediler.
6- Az veya çok bayılmak çıldırmak. Çünkü
o halde iken insan ne yaptığını bilemez.
7- Namazda iken kahkaha atmak.
Şöyleki: Bir kimse namazda iken
yanındakinin işiteceği kadar yüksek sesle gülerse buna kahkaha denir. Bu
kişinin hem namazı ve hem de abdesti bozulur. Eğer namazda yalnız kendisi
işitecek kadar gülerse abdesti bozulmaz, sadece namazı bozulur. Kendisi
işitemeyecek kadar gülerse buna tebessüm deni r ve abdest i de namazı da
bozmaz.
Rasulullah (s.a.s) şöyle buyurdu:
"Namazda iken kahkaha ile gülen kimse tekrar abdest alıp namaz
kılsın."
(Dare Kutni, Tabarani) Bu hadis Mürsel, Zayıf.
8 -Mezi çıkması. Mezi; beyazımsı
ve ince olup erkek kadınla öpüşüp oynaşırken çıkan bir sudur.
Ali b. Ebu Tâlib (r.a) şöyle demiştir: "Benden mezi çok
çıkardı.Miktadı, mezi hakkında sorması için Rasulullah (s.a.s)e gönderdim.
Rasulullah: "Mezi çıktığında abdest gerekir" buyurdular." (Buhari , Müslim)
|
|
ABDESTİ BOZMAYAN ŞEYLER
|
1 - Herhangi bir
kimsenin kendi vücuduna veya tenasül uzvuna el ile temasta bulunmak.
Talak b. Ali Rasulullah (s.a.s)e: "Bir adam tenasül uzvunu ellerse
abdest alması gerekir mi?" diye sordu.
Rasuluilah (s.a.s):
"Hayır, o senden bir parça değilmidir?" dedi.
(Ahmed, îbni Mace, Tirmizi, Ebu Davud, Nesei)Tirmizi ve Tahavi bu hadis
için sahih dediler.
2- Karısına dokunmak.
Aişe (r.a) rivayet ediyor ki: "Rasulullah (s.a.s) bir hanımını
öptükten sonra abdest almadan namaz kıldı."
(Müslim, îbni Mace)
3- Yara ve benzeri içinde görülüp dışarıya
çıkmayan kan, irin ve sarı su damlası. Bir yaradan kopan deri parçası,
mayasıl rutubeti ve parmak aralarındaki pişinti.
4-Yarı miktardan az donmuş kana bulaşmış tükrük
ve sümük.
5- Ağız dolusu olmayan kusuntu.
6- Pire, kene, sinek, sivrisinek gibi haşerattan birinin doyuncaya kadar
emdiği kan.
7- Oturağı tamamen yere yerleştirmek suretiyle oturarak uyumak.
"Rasuluilah (s.a.s)in ashabı yatsı namazını beklerlerken, başları
(uykudan) eğilir ve sonra abdest almadan namaz kılarlardı."
(Ebu Davud, Tirmizi, Darakutni)Darakutni bu hadis için sahih dedi.
8- Namazda iken ayakta veya oturarak veya
rükûda veya secde halinde uyumak.
"Rasuluilah (s.a.s)secde halinde iken uyurdu, hatta horlardı. Sonra
kalkarak abdest almaksızın namaz kılardı."
(İbni Mace, Tirmizi, Ebu Davud) Zayıf Hadis
9- Namaz dışında veya cenaze namazında ya da
tilavet secdesinde kahkahayla gülmek
|
|
ABDESTİN ÇEŞİTLERİ:
1 - FARZ OLAN ABDESTLER:
|
a) Abdestii olmayan müslümanların namaz kılmak için alacakları abdest.
Rasuluilah (s.a.s) şöyle buyurdu:
"Kendisinden abdesti bozan birşey sadır olduktan sonra, abdest
alıncaya kadar hiçbirinizin namazı kabul olunmaz." (Buhari)
b ) Kuranı Kerimi elle tutmak için alınacak
abdest.
Allahü Teâlâ Kuranı Keriminde şöyle buyuruyor: "Ona temiz
olanlardan başkası dokunamaz." (Vakıa:79)
Rasuluilah (s.a.s) yazdı:
"Ona temiz olandan başkası el süremez."
(Malik, Hakim, Ahmed, Beyhaki, Dare
Kutni,Ebu Davud)İbni Hibban bu hadis için sahih dedi.
c)Tilavet secdesinde bulunmak.
|
|
2 - VACİP OLAN ABDESTLER
|
Abdestsiz
olan müslümanların Kabei Mükerremeyi tavaf etmek için alacakları abdesttir.
İbni Abbas (r.a)den Rasuluilah (s.a.s)in şövie buyurduğu rivayet
edilmiştir:
"Kabeyi tavaf namazdır. Fakat Allahu Toâlâ tavafta konuşmayı helâl
kıldı. Kim tavaf ederken konuşursa hayır konuşsun."
(Tirmizi, İbni Hibban, Hakim) Tirmizi
ve Ahmed bu hadis için sahih dediler.
|
|
3 - MENDUP OLAN ABDESTLER:
|
Bunlar: sırf taharet üzere bulunmak veya
ezber Kuran okumak veya ezan okuyup kamet getirmek veya dini kitapları
tutmak ve dini ilimleri okuyup okutmak, cenazeyi yıkamak veya takip etmek
yahut hiddet ve gazap ateşini söndürmek için alınacak abdestlerdir.
Büreyde (r.a)den:
Rasuluilah (s.a.s) birgün sabahleyin Bilâli çağırarak şöyle dedi:
-"Ey Bilâl! Hangi ameli işledin ki benden daha önce cennete girdin.
Vallahi her cennete girdiğimde önümde senin ayak sesini duyuyordum. Dün
cennete girdim ve senin ayak sesini önümde duydum. Sonra, altın dan
yapılmış bir saraya geldim ve:
- "Bu kimin?" diye sordum.
- "Arap birisine aittir" dediler.
- "Ben de Arabım, bu kimin?" dedim.
- "Kureyş kabilesinden olan birisine aittir" dediler.
- "Ben de Kureyş kabilesindenim, bu kimin?" diye sordum.
- "Muhammed ümmetinden birisine aittir" dediler.
- "Ben Muhammedim, bu saray kimin?" diye sor dum.
- "Ömer b. Hattaba aittir" dediler. Bilâl:
- "Yâ Rasulallah! Her ezan okuduktan sonra iki rekât namaz kılarım.
Her abdestim bozulduktan sonra hemen abdest alır ve iki rekât namaz
kılarım" dedi.
Rasulullah (s.a.s):
-"İşte bu yüzden benden daha önce cennete girdin"buyurdular.
(Ahmed, Tirmizi) Tirmizi
bu hadis için Hasen, Sahih, Garib dedi.
|
|