1- Bayram namazından sonra okunan
hutbe vacib değil sünnettir.
Abdullah b. es-Sâib (r.a) şöyle
demiştir:
"Ben Rasulullah (s.a.s) ile
beraber bayram namazında hazır bulundum. O, bize bayram namazını
kıldırdıktan sonra:
"Namazı bitirdik, artık
hutbeyi dinlemek için oturmak isteyen otursun, gitmek isteyen gitsin"
buyurdu."
(Ebu Davud, Nesei, İbni Mace)’Mürsel hadis.
2- Bayram namazını kaçıran kimse
onu kaza edemez.
3- Eğer akşam hava kapalı olduğu
için hilâl görünmez ve ancak ertesi gün öğleden sonra görüldüğüne şahitlik
edilirse, bayram namazı ertesi güne ertelenir. Eğer ikinci günde de
kılınmasını engelleyen bir durum ortaya çıkarsa artık kılınmaz.
Enes'in oğlu Ebu Umeyr'den, O'da
amcalarından onlar da Rasulullah (s.a.s)'in ashabından naklederek rivayet
edildi ki:
"Birkaç atlı öğleden, sonra
Rasulullah (s.a.s)'e geldi ve hilâli dün gördüklerine şehadet ettiler.
Rasulullah (s.a.s) müslümanlara orucu bozmalarını emredip, yarın (Bayram
namazını kılmak üzere) namaz yerinde hazır olmalarını söyledi."
(Ebu Davud, Nesei, İbni Mace, Ahmed) Beyhaki ve El-Hattab bu hadis için
Sahih dediler.
Kurban bayramında namaza
gidilirken yolda tekbir getirilir. İmam Ebu Hanife'ye göre Ramazan
bayramında namazgaha gidilirken tekbir getirilmez. İmam Muhammed ve İmam
Ebu Yusuf'a göre ise getirilir demişlerdir.
İmam Ebu Hanife: "Allah
(c.c)'yü övmekte asıl olan gizliliktir. Ancak Kurban bayramı tekbir getirme
günleri olduğu için, şeriat o gün namazgaha giderken tekbir getirmeyi uygun
görmüştür. Ramazan bayramı ise öyle değildir" demiştir.
İbni Ömer (r.a)'nün:
"Bayram namazına ve Kurban bayramı namazına giderken namaz kılıncaya
kadar yüksek sesle tekbir getirdiği rivayet edildi."
(Dare Kutni, Beyhaki)’Sahih senedle.
5- Kurban bayramının namazı da
Ramazan bayramının namazı gibi iki rekât olup namazdan sonra iki kısım
halinde hutbe okunur. Bu hutbelerde kurbanın ve bayram günlerinde
getirilmesi gereken tekbirlerin ahkâmı bildirilir.
Berâ (r.a) şöyle, demiştir:
"Rasulullah (s.a.s) Kurban
bayramının ilk gününde Beki'a (Medine mezarlığının adıdır) çıktı ve iki
rekât (Bayram namazını) kıldıktan sonra bize dönerek (Hutbesinde) "Bu
gündeki ilk ibâdetimiz, namazla başlamak, sonra da dönüp kurban kesmemizden
ibarettir" buyurdu.
(Buhari, Nesei)
6- Eğer Kurban bayramının ilk günü
namaz kılmaya mani bir durum ortaya çıkarsa üçüncü güne kadar
ertelenebilir. Üçüncü günden sonra kılınamaz. Zira namaz da, Kurbanın
kesilebildiği günlere mahsus bir ibâdettir. Bunun için ancak o günlerde
kılınabilir. Bunun la beraber eğer bir mazeret olmaksızın ikinci veya
üçüncü güne bırakılırsa sünnete aykırı olduğu için mekruhtur.
7 - Bayram günü namazdan önce
nafile namaz kılınmaz.
İbni Abbas (r.a) şöyle demiştir:
"Rasulullah (s.a.s)
Bayramın ilk gününde çıkıp iki rekât namaz kıldı ve bu iki rekâttan önce
başka bir namaz kılmadığı gibi sonra da kılmadı."
(Buhari, Müslim,
Ebu Davud, Tirmizi, Nesei)
8 - Bayram namazı için ezan ve
ikâmet yoktur. Câbir b. Semure (r.a) şöyle demiştir:
"Rasulullah (s.a.s) ile
birden ve hatta ikiden fazla bayram namazlarını ezan ve ikâmetsiz
kıldım."
(Buhari, Müslim, Ebu Davut, Tirmizi, Nesei)
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.