İstihare, bir işin hakkında hayırlı olup
olmadığını anlamak için abdest alıp iki rekat namaz kıldıktan sonra bu
husustaki duayı okuyarak o işle ilgili rüya görmek üzere uykuya yatmaktır.
İmam-ı Gazali hazretleri buyuruyor ki:
Dört şeyi yapan dört şeyden mahrum kalmaz:
1- Şükreden, nimetin artmasından,
2- Tevbe eden, kabulden,
3- İstihare eden, hayırdan,
4- İstişare eden, doğruyu bulmaktan, hakikate ulaşmaktan mahrum olmaz.
Herhangi bir işe başlarken, mesela evlenirken, ev alırken istihare
yapmalıdır. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Mutluluk, istihare namazı kılmakla gerçekleşir.) [Hakim]
(İstiharede bulunmak ve kadere rıza göstermek kişinin mutlu olacağına, bunun
aksi ise, kişinin mutsuz olacağına alamettir.) [Tirmizi]
(İstihare eden kimse mahrum kalmaz, istişare eden pişman olmaz. İktisat eden
darlık çekmez.) [Taberani]
Evlenmeden önce, birkaç defa istihare etmeli, Hak teâlâya sığınmalıdır.
Nefsin ve kötü kimselerin araya girmemesi için, yalvarmalıdır.
Bir işe başlayacağınız veya bir şeyden kurtulmak istediğiniz zaman, iki rekat
nafile namaz kılıp [aşağıda bildirilen Arapça duayı okuyarak] "Eğer bu
işim [Mesela şununla evlenmem veya şu evi almam] dünya ve ahiretim için
hayırlı ise, bunu bana mübarek eyle. Eğer hakkımda hayırlı değilse, onu
benden uzaklaştır ve hayırlı olanı bana kolaylaştır. Beni kazana rıza gösterenlerden
eyle, Ya Erhamerrahimin" demelidir.
Önce günahlardan tevbe edilir. Tevbe için kısaca, "Ya Rabbi! Büluğ
anımdan şimdiye kadar yaptığım günahlara pişman oldum. Bundan sonra da,
inşallah hiç günah işlememeye söz veriyorum" denir. Sonra gusledilir.
Gusülden sonra, o gece (istihareye niyet ettim) diyerek iki rekat nafile
namaz kılınır. İlk rekatta Sübhaneke ve Fatihadan sonra Kâfirun, ikinci
rekatta Fatihadan sonra İhlas okunur. İstihare namazı bittikten sonra
şu dua okunur:
(Allahümme innî estehirüke bi-ilmike ve estakdirüke bi-kudretike ve eselüke
min fadlikelazim fe inneke takdirü ve la akdirü ve tâlemü vela âlemü ve ente
allamül-guyub)
Bu şekilde istihareye yedi gece devam edilir. [Gündüz de istihareye yatmak
caizdir.] Gusül sadece ilk gün alınır. Diğer günler gusle gerek yoktur.
İstihare başkasına yaptırılmaz. İstihareyi herkesin kendi yapması gerekir.
İstihare yapmasını öğrenmeli, bu sünneti kendisi ifâ etmelidir. Bedenle
yapılan ibadetleri başkasına yaptırmak caiz değildir.
İstihare namazını kılıp duasını ettikten sonra hiç konuşulmadan yatılmalı.
İhtiyaç varsa konuşulur. Aslında yatsı namazını kıldıktan sonra konuşmamak
müstehaptır, iyi olur.
İstihareden sonra, abdestli olarak, kıbleye dönüp yatılır. Rüyada beyaz veya
yeşil görmek hayra, siyah veya kırmızı görmek şerre alamettir. 7 gün
istihareden sonra, rüyada bir şey görülmezse, kalbe bakılır. O işi yapmak
arzusu varsa, o işe karar verilir.
Yapılacak her iş için istihare yapmak sünnettir ve mübarektir. Fakat istihare
yaptıktan sonra, o işin yapılmasını veya yapılmamasını gösteren bir şeyin,
uykuda veya rüyada yahut uyanık iken görünmesi şart değildir. İstihareden
sonra, kalbine bakmak lazımdır. O işi yapmak arzusu, eskisinden daha çok
olmuş ise, o işi yapmayı gösterir. Eğer arzu, çoğalmamış ve eskisinden daha
da azalmamış ise, yine yasak olmaz. Böyle olunca, yapmak arzusu artıncaya
kadar, istihareleri tekrar tekrar yapmalıdır. İstihareler yediye kadar tekrar
olunur. İstihareden sonra, o işi yapmak arzusunun azaldığı anlaşılırsa, o
işin yapılmamasını gösterir. Böyle olunca da, istihareler tekrarlanabilir,
hatta nasıl olursa olsun, istihareleri her zaman tekrarlamak, daha uygun ve
daha iyi olur. O işi yapmak veya yapmamakta ihtiyatlı davranılmış olur.
Başka bir istihare
Bir muradı olan kimse, abdest alır, temiz bir yere oturur, üç defa
salevat-ı şerife okur, sonra her birine Besmele çekerek 10 Fatiha, sonra 11
İhlas okur, sonra üç defa salevat okur. Sonra sağ yanı üzere, yüzü kıbleye
karşı olarak ve sağ elini sağ yanağı altına koyarak yatar, niyet ettiği şeyin
iyi veya kötü olacağını bi-iznillah rüyada görür. (Fetava-i
Karı-ül-hidaye)
İstihareye uymak
İstihare, bir işin, hakkımızda hayırlı
olup olmadığını anlamak için yapılır. Bunun için, şartlarına uygun
yapılmışsa, uymalıdır.
İstişare, istihareden üstündür
Bir iş yaparken ehline sormaya
"istişare" denir. İstişare sünnettir. Hatta Peygamber efendimize
farz idi. Halbuki elbette vahiy ile öğrenebilirdi veya Cebrail
aleyhisselamdan Allahü teâlânın muradını sorup öğrenebilirdi veya bizzat
kendisi devamlı istihare yapabilirdi. Ama Sevgili Peygamberine Allahü teâlâ
istişare yapmasını emretti. Kur'an-ı kerimde mealen, (Bir iş yapacağın
zaman arkadaşlarınla istişare et!) buyuruluyor. (Al-i İmran 159)
İyi kimseler övülürken de (İstişare ederek iş yaparlar) buyuruluyor.
(Şura 38)
İnsan, malını, emniyet ettiği kimseye bıraktığı gibi, doğru söyleyeceğine
emin olduğu kimse ile istişare eder, danışır. Meşveret, yani danışmak, insanı
pişman olmaktan koruyan bir kale gibidir. Meşveret olunacak kimsenin,
insanların halini, zamanın ve memleketin şartlarını bilmesi lazımdır. Buna
siyaset bilgisi denir. Bundan başka, aklı, fikri kuvvetli, ileriyi gören,
hatta sıhhati yerinde olması lazımdır.
Hadis-i
şeriflerde de buyuruldu ki:
(Salih olan âlimlerle istişare edin!) [Taberani]
(İstişare, pişmanlığa karşı kaledir.) [İ.Maverdi]
(İstişare eden pişman olmaz.) [Taberani]
(Yapacağı işi ehli ile istişare edene, o işin en güzeli nasip olur.)
[Taberani]
(Akıllıya danışıp onu dinleyen, doğruyu bulur, dinlemeyen pişman olur.)
[İ.Maverdi]
(Tedbirli kimse, işinin ehli olana danışıp, ona göre hareket eder.) [Ebu
Davud]
Hazret-i Âdem, “İşlerinizi istişare ile yapın. Eğer ben, yasak meyve
konusunda meleklerle istişare etseydim, musibete maruz kalmazdım” buyuruyor.
Hazret-i Ömer, (Allah’tan korkanlarla istişare edin) buyurmuştur.
Demek ki, ehli olan ile istişare, istihareden üstündür yani istişare şartları
varken istihare yapılmaz. Ancak, danışacak salih, güvenilir
bir zatı tanımayan istihare yapmalıdır.
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.