1- Gusül hariç abdest alması
gereken kimsenin mesh yapması caizdir.
2- Her iki mestin de abdestli iken
giyilmesi lâzımdır.
Mugire (r.a) şöyle dedi:
Peygamber (s.a.s) ile bir yolculukta beraber bulundum.
Ve mestlerini çıkarmak isteyince bana:
"Bırak! Onları temiz olarak giymiştim" dedi ve üzerlerini meshetti.
(Buhari, Müslim, Ebu
Davud)
3- Mestler ayakta iken
bozulan abdestlerden sonra; mukim (yolcu olmayan) için bir gün bir gece,
yolcu ise üç gün tiç gece mesh yapar.
Şureyh b. Hâni (r.a)nün şöyle dediği rivayet
edilir:
"Aişe (r.a)ya mestler üzerine mesh etmenin
müddeti ne kadardır? diye sordum."
Aişe (r.a):”Ebu Talibin oğluna müracaat et. Çünkü
o, sefer esnasında peygamberin yanında bulunurdu" karşılığını
verdi. Bunun üzerine bu soruyu Ali (r.a)ye
arzettik. O da:
"Peygamber (s.a.s) mesh müddetini misafir
için üç gün üç gece; mukim için de bir gün bir gece olarak tesbit
etti" dedi.
(Müslim, Nesei)
4- İçinde mest giyilen
çizmeye mesh yapmak caiz dir. Kalın olduğu yahut üzerine deri veya papuç
geçirildiği takdirde çoraplar üzerine de mesh yapılabilir. Mugire (r.a)den; Peygamber
(s.a.s)in abdest alıp
çorapları ve ayakkabıları
üzerine meshettiği rivayet edildi.
(Ebu Davud, Nesei, Tirmizi)Tirmizi bu hadis için Hasen Sahih dedi.
5- Gusül yapılması gerektiğinde
mestleri çıkarmak lâzımdır.
Safvan b. Assai (r.a) demiştir
ki:
"Peygamber (s.a.s) misafir
olduğumuz zaman, mestlerimizin üzerine meshetmemizi ve cünüplükten başka
bir sebeple, yâni; uyku ve abdest bozmak sebepleri ile onları üç gün
çıkarmamamızı emrederdi."
(Nesei, Tirmizi, İbni Mace, Ahmed)Tirmizi, İbni Huzeyme ve İbni Hıbban
bu hadis için sahih dediler.
6- Ayak parmaklarının küçüğü ölçü
olmak üzere üç parmağın çıkabileceği kadar mest üzerinde bir yırtık olursa
mesh caiz olmaz. Her mestin yırtıkları diğerinden ayrı tutulur. Ayağa
giyilen mestin topuk kemiklerini tamamen örtmesi gerekir.
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.