1 - Sabah namazının vakti; tan
yerinin ağarması demek olan ikinci fecrin doğmasından başlayarak güneşin
doğmasına kadar devam eder.
Cibril (a.s)ın Rasulullah
(s.a.s)e imamlık ettiğine ilişkin, hadise göre Cibril (a.s) sabah namazını
birinci günde tan yerinin ağarmasıyla, ikinci günde de ortalık tamamen
ağarıp güneş doğmak üzereyken kıldırmış ve sonra:
"Bu iki vakitin arası,
şenin ve senin ümmetin için sabah namazının vaktidir" demiştir.
(Ebu Davud, Tirmizi, Malik, Nesei, Ahmed)
Tirmizi, İbni Hibban ve Hakim bu hadis için sahih dediler.
Yalancı fecir denilen ve dikine
yükseldikten sonra tekrar kaybolup yerine zifiri bir karanlık basan
beyazlığa itibar olunmaz.
Rasulullah (s.a.s) şöyle
buyurdu:
"Ne Bilâl’in ezanı ve ne de
dikine yükselen beyazlık sizi aldatmasın. Fecir; ancak, ufuk üzerinde
genişleyen beyazlıktır."
(Müslim, Nesei, Ahmed)
2- Öğle namazının vakti; güneşin
tepeden sağa doğru kaymasıyla başlar. Herşeyin gölgesi bir katı kadar
olunca öğle namazının vakti bitmiş olur.
Cibril (a.s) öğle namazını
birinci günde güneşin sağa doğru kaymasıyla birlikte kıldırmıştır.
(Nesei, Malik, Ahmed)’Sahih senedle.
Rasulullah (s.a.s) şöyle
buyurdu:
"Öğle namazını havanın
serinleştiği vakte bırakın. Zira, sıcağın şiddeti cehennemin savurduğu
yakıcı nef esindendir."
(Buhari, Müslim, Ebu Davud, Tirmizi, İbni Mace)
Arabistanda sıcağın şiddeti,
herşeyin gölgesi bir katı oluncaya dek sürer.
3- İkindi namazının vakti de; öğle
namazı vaktinin bitmesiyle başlar ve güneş batıncaya dek devameder.
Rasulullah (s.a.s):"Kim
ki ikindi namazından bir rekâta güneş batmadan yetişirse ikindi namazına
yetişmiş olur" buyurmuştur.
(Buhari, Müslim, Ebu Davud, Tirmizi, Nesei, İbni Mace)
4- Akşam namazının vakti de güneş
batınca başlayıp şafak kayboluncaya kadar sürer.
Rasulullah (s.a.s) şöyle,
buyurdu:
"Akşamın vakti; güneşin
kaybolup şafağın yok olduğu zamana kadardır."
(Müslim, Ebu Davud, Tirmizi, Nesei)
Şafak ise kırmızılıktır.
Rasulullah (s.a.s) şöyle
buyurdu:
"Şafak kırmızılıktır. O kaybolunca
namaz vacip olur."
(Dare Kutni, Malik)
Beyhaki bu hadis için mevkuf dedi.
5 - Yatsı namazı ise akşam namazı
vaktinin bitmesi ile başlar, ikinci fecrin doğumuna kadar devam eder. Aişe
(r.a)’dan; Rasulullah (s.a.s)in gecenin çoğu gittiği zaman yatsı namazı
kıldığı rivayet edildi.
Ebu Hureyre (r.a) ise;
Rasulullah (s.a.s)in yatsı namazını gecenin yarısına kadar geciktirdiğini
rivayet etti.
İbni Ömer (r.a)da; Rasulullah
(s.a.s)in yatsı nama zını gecenin üçte biri geçmeden önce kıldığını rivayet
etti.
(Bu rivayetler Sahih-i Müslimde geçmektedir.)
Bütün bu rivayetlerden
anlaşılıyor ki; yatsı namazını kılmak için en güzel vakit gecenin üçte biri
geçmeden öncedir. Yatsı namazının kılınması en fazla bu vakitte sevaptır.
Gece yarısı kılınan yatsı namazı bundan daha az sevaptır. Sevap bakımından
en az olan yatsı namazı ise gecenin çoğu geçtikten sonra kılınan dır.
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.