1- İmama sehiv secdesi vacib
olursa cemaatin de imam ile beraber sehiv secdesi apması gerekir. Fakat
imam sehiv secdesi yapması gerektiği halde yapmazsa ce maatin sehiv secdesi
yapmaları gerekmez. Cemaatten bi risi sehiv secdesi gerektiren durumlardan
birisini yaparsa; o kişi, imam ve cemaat sehiv secdesi yapmazlar. Çünkü
cemaatin imama uymaları gerekir, imamın cemaate değil .
Ömer (r.a)’den Rasulullah
(s.a.s)’in şöyle buyurduğu rivayet edilmiştir:”İmamın arkasında namaz
kılana sehiv secdesi vacip değildir. İmam unutursa hem kendisine hem de
arkasında namaz kılan cemaate sehiv secdesi gerekir.”
(Tirmizi, Beyhaki)
2- Bir kimse birinci teşehhüde
oturmayı unutup ayağa kalkar ve de tam ayağa kalkmamışken bunun far kına
varırsa, eğer oturmaya daha yakın bir durumda ise hemen oturur, değilse
oturmaz. Fakat bir vacibi terk ettiği için selam verdikten sonra sehiv
secdesi yapar.
Rasulullah (s.a.s) şöyle
buyurdu:
”İmam iki rekat kılıp (kadeye
oturmadan) kalktı ğı vakit tam doğrulmadan önce (kadeyi) yapmadığını ha
tırlarsa otursun, tam doğrulmuşsa, oturmayıp (selamdan sonra) iki sehiv,
secdesi yapsın.”
Zayıf hadis.(Ebu Davud, İbni Mace, Ahmed, Beyhaki, Dare Kutni)
3- Bir kimse namaz içinde kaç
rekat kıldığında tereddüde düşerse kendisince hangi ihtimal daha kuvvetli
ise ona göre namazını kılar.
Rasulullah (s.a.s) şöyle
buyurdu:
”Namazında şüpheye düşen kimse
kanaatince doğru olanı seçsin. Ve namazını tamamlayıp selam verdikten sonra
sehiv secdesi yapsın.”
(Buhari, Müslim)
4- Bir kimse namaz içinde (üç mü,
dört rekat mı) diye tereddüt ederse ve bir tarafı ağır basan herhangi bir
kararı yoksa o zaman azı tutar.
Rasulullah (s.a.s) şöyle
buyurdu:
”Namazında tereddüde düşüp üç
rekatmı, dört mü kıldığını bilemeyen kimse az olan tarafı tutsun.”
(Tirmizi, İbni
Mace, Ahmed, Hakim) Tirmizi bu hadis için Hasen-Sahih dedi.
5- Bir kimse ikinci
(ettehiyyatü’yü) okumak için oturmayı unutup beşinci rekata kalktıktan
sonra farkına varırsa, eğer daha secdeye varmamışsa rekatı sürdürmekten
vazgeçip hemen oturuşa döner ve bir vacibi geciktirdiği için sehiv
secdesini yapar. Eğer secdeye vardıktan sonra farkına varırsa farz namazı
bozulmuş olur. Kıldığı namaz nafile namaz yerine geçer ve beş rekatı altıya
tamamlar. Farz namazının bozulma sebebine gelince; çünkü bu kimse farz olan
namazının rükunlarını tamamlamadan sünnet kılmaya başlamış gibidir.
6- Bir kimse dördüncü rekatın
sonunda bir (teşehhüd) miktarı oturduktan sonra unutup ayağa kalkarsa, eğer
farkına vardığı zaman daha beşinci rekatın secdesine varmamış ise hemen
oturur ve selam verir. Eğer beşinci rekatı secde ile bağladıktan sonra
farkına varırsa bir rekat daha ekler, farzı tamam olur. Zira beşinci rekata
kalkarken, yapılması gerekli olan şeylerden yalnız selam kalmıştı. Selam da
farz olmadığı için onu terk etmekle namaz bozulmaz. Bir rekat eklemeye
gelince; çünkü Rasulullah (s.a.s) bir rekat nafile kılmaktan nehyetmiştir.
(Ebu Ömer b. Abdulber
“temhid” kitabında rivayet
etti. Zayıf bir senedle)
Altıncı rekatı kıldıktan sonra sehiv secdesi
yapmak müstehaptır.
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.