1- Namazda olan kimsenin, elbise
veyahud herhangi bir yeriyle oynaması mekruhtur.
Rasulullah (s.a.s) şöyle
buyurdu: "Namazda sakin olun." (Müslim)
2- Namazda çakıllarla oynamak
mekruhtur. Ancak eğer secdeye imkan bulunamazsa, alın konulacak yerin
çakıllarını bir defa için düzeltmek caizdir.
Rasulullah (s.a.s) şöyle
buyurdu:
"Namazda'iken çakıl
taşlarını ayıklayıp,düzeltme yapmak mecburiyetinde kalırsan bir defaya
mahsus olmak üzere yap."
(Buhari, Müslim, Ebu Davud, Tirmizi, Nesei, İbni
Mace)
3- Namazda parmakları çıtlatmak
mekruhtur.
Rasulullah (s.a.s) Ali (r.a)ye
"Kendim için istediğimi senin için de istiyorum.
(İbni Mace, Ahmed, Dare Kutni)’Zayıf hadis.
4- Namazda elleri böğre koymak
mekruhtur.
Ebu Hureyre (r.a) demiştir ki:
"Rasulullah (s.a.s) kişinin
ellerini böğrüne koyarak namaz kılmasını nehyetti."
(Buhari, Müslim, Ebu Davud, Tirmizi, Nesei)
5- Namazda yüzü sağa -sola çevirmek
mekruhtur.
Aişe (r.a) şöyle demiştir:
"Rasulullah (s.a.s)e
namazda yüzü şuraya buraya çevirmek hakkında sordum. Rasulullah (s.a.s):
"O, şeytanın el çabukluğu
ile kulun namazından aşırmasından ibârettir (namazın sevabını
azaltır)"buyurdu."
(Buhari, Nesei, Ebu Davud)
Şayet boyun döndürülmeden,
sadece gözlerin ucu ile sağa-sola bakılırsa mekruh değildir.
"Rasulullah (s.a.s)in
namazda iken sağa-sola baktığı fakat boynunu arka tarafa çevirmez olduğu
rivayet edildi."
(Tirmizi, Nesei)İbni Hibban ve Hakim rivayet ettiler ve sahih dediler.
6 - Namazda çömelmek ve dirsekleri
yere serip yüzükoyun yatmak mekruhtur.
Ebu Huteyre (r.a) "Sevgili
dostum beni, horoz gibi yeri gagalamaktan, köpek gibi çömelmekten ve tilki
gibi dirseklerimi yere serip yüzükoyun yatmaktan nehyetmiştir" demiştir.
(Beyhaki , Ahmed)
İbni Hacer el-Heysemi bu hadis için Hasen dedi.
Enes (r.a)den Rasulullah (s.a.s)in şöyle buyurduğu rivayet edildi:
"Secdeyi dosdoğru yapınız ve sizden biriniz
köpeğin yaydığı gibi kollarını yaymasın."
(Buhari, Müslim, Ebu
Davud, Tirmizi, Nesei)
7- Namazda elle selâm almak
mekruhtur.Rasulullah (s.a.s): "Kim namazda eliyle manalıbir işaret
yaparsa namazını kesmiş olur" buyurdu.
(Ebu Davud)’Zayıf hadis
8- Namazda mecbur
kalınmadıkça bağdaş kurarak oturmak mekruhtur. Çünkü bağdaş kurarak
oturmada sünnet olan oturuş terkedilmiş olur.
9- Kişinin; namaz kılarken
saçını başında toplayıp bağlaması da mekruhtur.
Rasulullah (s.a.s); kişiyi, saçı başında
düğümlenmiş olarak namaz kılmaktan nehyetmiştir.
(Ebu Davud, Tirmizi, İbni
Mace)
Tirmizi bu hadis için
Hasen dedi.
10- Namazda elbiseyi toplamak
mekruhtur.
Rasulullah (s.a.s) şöyle buyurdu:
"Namaz kılarken elbise ve saçımızı
toplamaktan nehyolundum."
(Buhari, Müslim, Ebu
Davud, Tirmizi, Nesei, İbni Mace)
11- Namazda elbiseyi
omuzların üstüne atarak ve kolları geçirmeden namaz kılmak mekruhtur.
Rasulullah (s.a.s); namazda elbisenin yere şarkı
tılmasını nehyetti.
(Ebu Davud, Tirmizi)
Hakim bu hadis için Sahih
dedi.
12- İmamın, namaz kıldırırken
yüksek bir yerin üstünde yalnız olarak durması veya mihrabın içinde durması
mekruhtur. Çünkü mabedlerde özel yerleri bulunan Hristiyan ve Yahudi din
adamlarına benzemiş olur. (Fakat mihrabın dışında durup, mihrabın içinde
secdeye varmasında bir sakınca yoktur.)
11- Canlı resmi asılı olan
bir yerde namaz kılmak mekruhtur.
Cibril (a.s) Rasulullah
(s.a.s)e:
"Biz, içinde köpek veyahud
resim bulunan bir eve girmeyiz" dedi.
(Buhari, Müslim, Ebu Davud)
Eğer resim yere atılmış bir
yastık veya serili bir döşekte olursa üzerine basıldığı için mekruh
değildir. Fakat yastık duvara dayalı veya yerden yüksek bir şey üzerinde
olursa bulunduğu yerde namaz kılmak (ona bir saygı gösterisi olabildiği
için) mekruhtur. Eğer resim gözle görülemiyecek kadar küçük olursa mekruh
değildir. Çünkü çok küçük olan resimlere tapılmaz. İçinde insan veya hayvan
resminin bulunduğu bir namazlıkta namaz kılmak mekruh değildir. Çünkü bu
durumda resim ayak altında kaldığı için ona saygı gösterilmiş olmayıp
tersine küçümsenmiş olur.
Fakat resme tapmayı andırdığı
için resim üzerine secde edilmesi mekruhtur. başı kesik olan resimler resim
sayılmaz. Canlı olmayan şeylerin resmi mekruh değildir. Eğer kişi, içinde
resimler bulunan bir elbiseyi giyerse putları üzerinde taşıyan kimselere
benzediği için mekruhtur.
Ebu Hureyre (r.a)den şöyle
rivayet edilmiştir:
"Cebrail (a.s) Rasulullah (s.a.s)i ziyaret
için izin istedi. Rasulullah (s.a.s): "Buyurun" dedi. Cebrail
(a.s):
"Nasıl gireyim ki? Evinde resimli perde
vardır. Ya oradaki resimlerin başlarını koparırsın veya o perdeyi üstünde
gezilecek şekilde yere serersin. Zira biz melekler, resimlerin bulunduğu
eve girmeyiz" dedi."
(Nesei)
Aişe (r.a)dan şöyle rivayet edilmiştir: Rasulullah
(s.a.s) eve girdi. Ben de
evdeki bir rafı, üzerinde resimler bulunan bir örtü ile örtmüştüm.
Rasulullah (s.a.s) bunu görünce öfkelendi ve alıp yırttı. Sonra şöyle
buyurdu:
"Ey Aişe! Kıyamet gününde
Allah tarafından en çok azab edilenler, Allah'ın yarattıklarının benzerini
yapanlar (yâni resim yapmakla uğraşanlar)dır."
Aişe der ki: "Bunun üzerine
o perdeyi keserek bir yahut iki yastık yaptık."
(Buhari, Müslim, Nesei)
14- Namazda göklere bakmak
mekruhtur.
Rasulullah (s.a.s) şöyle
buyurdu:"Bazı kavimlere ne oluyorda, namazda gözlerini göğe
kaldırıyorlar? Ya bundan kesin olarak vazgeçerler veyahud gözleri kör
olacaktır."
(Buhari, Müslim, Ebu Davud, Tirmizi, Nesei)
15- Sıkışık bir durumda iken ve
yemek hazır iken namaz kılmak mekruhtur. Rasulullah (s.a.s) şöyle buyurdu: "Yemek
hazırken ve sıkışık durumda iken namaz yoktur (kılınmamalı)."
(Müslim)
16- Namazda esnemek mekruhtur.
Rasulullah (s.a.s) şöyle buyurdu:
"Namazda esnemek
şeytandandır. Sizden biriniz esnediği vakit gücü yettiği kadar ağzını
açmamaya çalışsın."
(Buhari, Tirmizi)
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.