1 - Büyük hades (yani cünüblük)
ve küçük hades (yani abdesti bozan şeylerken ve necasetten (görülen
pislikten) temizlenmek.
Rasulullah (s.a.s) şöyle
buyurdu: "Temiz olmadan (abdestsiz, gusülsüz veya teyemmümsüz)
kılınan namazı Allah kabul etmediği gibi, çalınmış, zorla alınmış olan
malın da sadakasını kabuletmez."
(Müslim, Ebu Davud, Tirmizi, Nesei)
2- Elbiseyi ve namaz kılınacak
yeri temizlemek.
Allahu Teâlâ şöyle buyuruyor:
"Evim olan Kabeyi; tavaf
edenler, civarında oturanlar, rüku edenler ve secdeye varanlar için
temizle."
(Hacc: 26)
Rasulullah (s.a.s) şöyle
buyuruyor:
"Namazın anahtarı
temizliktir."
(Tirmizi, Ebu Davud, İbni Mace, Hakim) Tirmizi bu hadis için Sahih
dedi.
3- Avret yerlerini örtmek.
Erkeklerin avret yeri; göbeğin
altından diz kapakların altına kadardır. Kadının ise elleri ve yüzü hariç
bütün vücudu avrettir. Kadın namaz kılarken baldırının dört veyahut üçte
biri açılırsa namaz sahih olur. Daha fazla açılırsa namaz caiz olmaz.
Allahu Teâlâ şöyle buyuruyor:
"Ey Ademoğulları! Her mescidde zinetinizi
alın (giyinin)." (Araf: 3)
Ayeti kerimede geçen
"zinet"ten maksad avret yerlerini örten elbise demektir.
Rasulullah (s.a.s) şöyle
buyurdu: "Uyluk avrettir."
(Buhari, Ebu Davud, Tirmizi)
Rasulullah (s.a.s) şöyle
buyurdu:
"Uyluğunu açma ve ölünün
de, dirinin de uyluğu na bakma."
(Ebu Davud, Hakim, Bezzar)
Rasulullah (s.a.s): "Erkeğin
avret yeri göbeğiyle diz kapaklarının arasıdır" buyurdu.
(Ahmed, Beyhaki, Dare Kutni)İbni Hibban bu hadis için sahih dedi.
Aişe (r.a)"vdan Rasulullah
(s.a.s)in şöyle buyurduğu rivayet edildi:
"Aılah, hayız görmeye
başlayan kadının (yâni; buluğ çağına gelen kadının) namazını, ancak
üzerinde başını ve göğsünü örten Örtüsü ile kabul eder."
(Ebu Davud, İbni Mace, Tirmizi, Ahmed) Tirmizi bu hadis için Hasen
dedi, Hakim ve İbni Huzeyme bu hadis için Sahih dediler,
Ümmü Seleme (r.a)ye: "Kadın
hangi elbise ile namaz kılmalıdır?" diye sordular. O, şöyle cevap
verdi:
"Baş örtüsü ve bütün vücudu
ile ayaklarının de üstünü örten bir elbise ile kılar" dedi ve ilave
etti:
Rasulullah (s.a.s)e:
"Kadın yalnız baş örtüsü ve gömleği ile izâr denilen örtüsü olmadan
namaz kılabilirmi?" diye sordum. "Dır" denilen gömlek
ayaklarının üstü ile birlikte bütün vücudunu örterse kılabilir"
buyurdular.
(Ebu Davud!Hakim rivayet etti ve sahih dedi.
İbni Ömer (r.a)den Rasulullah
(s.a.s)in şöyle buyurduğu rivayet edilmiştir:
"Her kim böbürlenerek
eteğini yerde süründürürse Allah, kıyamet gününde ona bakmaz." Bunun üzerine Ummü Seleme:
"Kadınlar eteklerini nasıl yapsınlar?" dedi.
Rasulullah (s.a.s): "Bir
karış aşağı indirirler" buyurdu. Ümmü Seleme: "Bu durumda
onların ayakları açılır" dedi. Rasulullah (s.a.s): "Bir arşın
indirirler, daha fazla indirmezler" buyurdu.
(Nesei, Tirmizi] Tirmizi bu hadis için Hasen-Sahih dedi,
4 - Kıbleye (Kabeye) yönelmek.
Allahu Teâlâ şöyle buyuruyor:
"Ey Muhammedi Yüzünü göğe
çevirip durduğunu örüyoruz. Seni sevdiğin kıbleye mutlaka çevireceğiz, emen
yüzünü Mescid-i Haram tarafına çevir. Ey müminler! Siz de nerede olursanız
olun, yüzünüzü onun tarafa çevirin."
(Bakara: 144)
Berâ (r.a) şöyle demiştir:
"Rasulullah (s.a.s) ile
birlikte onaltı, yahud onyedi ay Beytül Makdise doğru namaz kıldık. Sonra
Kabe"ye doğru döndürüldük."
(Buhari, Müslim, Tirmizi, Nesei!
İbni Ömer (r.a) şöyle demiştir:
"İnsanlar Kübada sabah
namazında iken biri geliverdi ve: "Muhakkak Rasulullah (s.a.s)e bu
gece âyet geldi ve Kabeye dönmekle emrolundu. Siz de Kâbeye dönünüz"
dedi. Şama doğru dönmüş olarak namaz kıldımakta olan bu cemaat te Kabeye
döndüler."
(Müslim, Tirmizi, Nesei)
Kabenin yanında namaz kılan
kimseler yüzünü
Beytullaha çevirirler. Ondan
uzak olanlar yüzlerini Beytullah istikametine çevirirler. Birşeyden
korkanlar (düşman, yırtıcı hayvan, denize düşüp boğulmak vs.) güçlerinin
yettiği herhangi bir tarafa dönerler.
Kıblenin yönünü kesin olarak
bilmeyen bir kişi soracak kimse de bulamazsa içtihat eder, araştırır ve
namazını ona göre kılar. Sonradan yanıldığını anlasa bile namazını
yenilemez. Fakat namaz içinde iken yanıldığını anlarsa kıbleye döner ve
namazını bozmadan tamamlar ve eğer içtihat edip, araştırmadan kılar da
yanılırsa namazını kaza eder.
Rasulullah (s.a.s) şöyle
buyurdu:
"Doğu ile batı arasında
olan tarafın hepsi kıbledir."
(Tirmizi)’Tirmizi bu hadis
için Hasen-Sahih dedi.
Amir b. Rabia (r.a) şöyle demiştir:
"Karanlık bir gecede Rasulullah (s.a.s) ile
bir yolculukta bulunuyorduk. Kıblenin ne tarafta olacağını bilemedik. Bunun
üzerine herkes kendi kanaatine göre kıldı. Ertesi sabah olup hadiseyi
Rasulullah (s.a.s)’e anlatınca: "Her ne tarafa dönerseniz Allahın
rızası oradadır."(Bakara: 115)
mealindeki âyet nazil oldu."
(Tirmizi, Ebu Davud)’Zayıf
hadis.
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.