1- Ezanı; yavaş yavaş, ikameti
ise; hızlı hızlı okumak.
Cabir (r.a)den: Rasulullah
(s.a.s) Bilâl’e dedi ki:
"Ey
Bilâl! Okuduğun zaman ağır ve yavaş oku.İkamet ettiğin zaman da acele
et." (Tirmizi)’Zayıf hadis.
2- Ezan ve ikamet okunduğu zaman
kıbleye dönülür.
Said (r.a) şöyle demiştir:
"Bilâl ezan okuduğu zaman kıbleye
dönerdi."
(Hakim rivayet etti ve
Hasen dedi.)
3- Müezzin ezan okurken
parmağını kulaklarına tıkar.
Rasulullah (s.a.s) Bilâl (r.a) ezan okurken iki
parmağını kulağına sokmasını emrederek: "Şüphesiz o, senin sesini daha
çok yükseltir" buyurmuştur.
(Tirmizi, İbni Mace,
Hakim)
Ebu Cüheyfe (r.a) şöyle demiştir: "Bilâl ezan
okurken iki parmağını kulağının içine sokardı."
(İbni Mace, Hakim) Hakim
bu hadis için Hasen-Sahih dedi.
4- Müezzin ezan sırasında
yüzünü "Hayya ales-salah" derken sağa, "Hayya
alel-felah" derken sola çevirir.
Musa b. İsmail, Ebu Cuheyfe (r.a)den şöyle rivayet
etmiştir: "Bilâl’i ezan okurken gördüm. "Hayya ales-sa-lah"
ve ".Hayya alel felah"a geldiği zaman boynunu sağa ve sola
çevirdi. Fakat, vücudu ile dönmedi."
(Buhari, Tirmizi, Ebu
Davud)
5- Ezanı bitirdikten sonra
(Akşam namazı hariç) hemen ikâmet etmeyip biraz oturmak.
Rasulullah (s.a.s) Bilâle dedi ki:
"Ezan ile ikamet arasında yiyip içen kimse
ile sıkışmış olupta abdest bozmaya giden kimsenin hacetini giderecek kadar
zaman bırak."
(Tirmizi)’Zayıf hadis.
6- Ezanı, ezan karşılığında
ücret almayan müezzine okutmak.
Osman b. Ebul-As (r.a) Rasulullah (s.a.s)e şöyle
dedi: "Ey Allahın Rasulü! Beni kavmimin imamı yap." Rasulullah
(s.a.s):"Sen onların imamısın (namaz kıldırırken) eh zayıflarını
gözet (namazı uzun tutma) ve okuduğu ezan karşılığında ücret almayan bir
müezzin al."
(Ebu Davud, İbni Mace, Nesei, Ahmed)
Hakim bu hadisi rivayet etti ve Müslimin şartına göre sahih dedi.
7- İmam hazır olduğu zaman ikamet
okunması.
Cabir b. Semure (r.a)nün şöyle
dediği rivayet edilmiştir: "Rasulullah (s.a.s)in müezzini (ezandan
sonra) ara verir, Rasulullah (s.a.s)in çıktığını görünceye kadar kamet
getirmez, onu görünce namazı ikame ederdi." (Tirmizi)
8- Ezan okuyan kimsenin ikameti de
kendisinin getirmesi gerekir.
Haris es-Südanın oğlu Ziyad
(r.a) şöyle demiştir:
"Rasulullah (s.a.s) ezan
okumamı emretti de, ben ezanı okuyunca Bilâl kamet etmek istedi. Bunun
üzerine Rasulullah (s.a.s):
"Muhakkak Südanın kardeşi
ezanı okudu, ikameti de o yapmalıdır. Çünkü kim ezanıc okursa ikametide o
yapar"
buyurdu."
(Tirmizi, Ebu Davut, İbni Mace)
9- Ezan ve ikametin abdestli
olarak okunması.
Ebu Hureyre (r.a)den şöyle
rivayet edilmiştir:
"Namaza ancak abdestli olan
çağırır. (Yani ezan okur.)
(Tirmizi)’Sahih senedle.
10- Yüksek yerde ezan okumak.
Neccar oğullarından bir kadın
şöyle demiştir: "Evim mescid etrafındaki evlerin hepsinden en
yüksekti. Bilâl sabah ezanını onun üstünde okurdu." (Ebu Davud)
11- Bir müezzin olduğu zaman namaz
vakti girdikten sonra ezan okumak. Bilâl (r.a) fecirden önce ezan okudu.
Rasulullah:
"İnsanlara dalgınlıkla ezan
okuduğunu haber ver" buyurdu ve vakit girdikten sonra tekrar ezan
okumasını emretti.
(Ebu Davud)’Zayıf hadis.
12- Camide iki müezzin olduğu
vakit müezzinlerden biri vakit girmeden önce diğeri vakit girdikten sonra
ezan okur.
İbni Ömer (r.a)den Rasulullah
(s.a.s)in şöyle buyurduğu rivayet edildi:
"Şüphesiz Bilâl, gece
bitmeden ezan okumaktadır. Bunun için İbn Ümmü Mektum ezan okuyuncaya kadar
yiyip içebilirsiniz."
(Buhari, Müslim, Ebu Davud, Nesei).
13- Ezanda nağme yapmamak.
Nağme yapmak bid attir.
14- Ezan ve ikamet arasında
dua etmek.
Enes (r.a)den Rasulullah (s.a.s)in şöyle buyurduğu
rivayet edilmiştir:
"Ezan ile ikamet arasındaki duayı Allah çevir
mez."
(Ebu Davud, Tirmizi,
Nesei)
İbni Huzeyme bu hadis için
Sahih dedi.
15- Müezzin ezan okurken,
ikamet getirirken konuş mamak, müezzin ezan okurken kalbiyle ezanı
tekrarlamak "Hayya ales-salah" ve "Hayya alel-felah"a
gelince "La havle vela kuvvete illa billah" demek. İkamette
"Kad kametissalah" derken "Ekamehullahi ve edameha"
demek.
Ebu Said (r.a)den Rasulullah (s.a.s)in şöyle
buyurduğu rivayet edilmiştir:
"Ezanı işittiğiniz vakit (müezzini takip
ederek) dediklerini tekrar ediniz."
(Buhari, Müslim, Ebu
Davud, Tirmizi, Nesei)
Müslim ve Ebu Davud'da şu rivayet vardır:
"Her kim ki "Hayya alâ"lardan başka
müezzinin dediklerini aynen kalbi ile tekrar ederse cennete girer.
"Hayya alâ"larda "La havle ve la kuvvete" der."
Bilâl (r.a) ikamet etmeye başladı da "Kad
kametissalah" deyince Rasulullah (s.a.s) "Ekamehullahu Ve
edamehu" (Allah namaz kılmayı nasib etsin ve onu devam ettirsin)
buyurdu. Ve
ikametin diğer cümlelerinde de ezandaki gibi dedi.
(Buhari, Ebu Davud)
16 - Ezanı işittikten sonra
aşağıdaki duayı okumak.
Cabir (r.a)den Rasulullah
(s.a.s)in şöyle buyurduğu rivayet edilmiştir:
"Her kim müezzinin
çağırışını işittiği vakit: "Allahümme Rabbe hazihid davetit tammeti
ves-aalatil kaimeti, ati Mahummeden el vesilete vel fadilete vebashümakamen
mahmuden ellezi veaddehu" (Ey bu eksiksiz çağrının ve dünya durdukça
duracak olan namazın Rabbi
Allahım Muhammed (s.a.s)e vesile
(cennette özel bir makam )yi ve fazileti ver. Onu kendisine vaad buyurmuş
olduğun Makam-ı Mahmuda eriştir.) derse kıyamet günün de şefaate hak kazanır."
(Müslim, Ebu Davud, Tirmizi, Nesei)
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.